Niet opgevolgd zoals in akte.

evgoeth
Topic Starter

Niet opgevolgd zoals in akte.

#1 , 14 nov 2006 16:39

We hebben een huis gekocht.

Enkele weken voor het tekenen van de akte werd het kelderdeksel van dat huis gestolen.

De notaris liet in de akte opnemen dat de verkoopster 'binnen de maand een passend kelderdeksel dient te voorzien'.
Zij heeft dat getekend, alhoewel ze er niet content mee was omdat dat blijkbaar nogal moeilijk te vinden is.

Twee maanden na datum nog steeds geen deksel, dus ik bel naar het notariaat. Zij hebben het klaargespeeld dat er sinds enkele dagen een deksel ligt ...

Nu is het probleem ... Het past, ook al trekt het op niks omdat ze er een groot stuk van hebben moeten afzagen, maar het is te hoog. Het steekt er makkelijk een halve centimeter uit ...

Ik zal er niet makkelijk over vallen, maar stel dat er een voetganger voorbijkomt en die gaat plat op zijn gezicht en die klaagt mij aan ...

Kan ik eisen dat er een ander deksel geplaatst wordt, eentje dat 100 % past, en dat zij dan waarschijnlijk op maat zal moeten laten maken, waarvan ik op voorhand weet dat ze daar serieus de pest in zal hebben ???

Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 dec 2006 22:11

Ja, natuurlijk kan je dat eisen.

De verkoper moet zijn overeenkomst goed uitvoeren: een passend deksel is niet een deksel dat uitsteekt.

Heb je alles al betaald? (zo ja, waarom heeft de notaris geen inhouding gedaan...)

in elk geval: een aangetekende brief aan de verkoper waarbij je die in gebreke stelt: de termijn is verlopen en de overeenkomst is gebrekkig uitgevoerd. Vermeld dat je zijn aansprakelijkheid zal inroepen bij een ongeval. Geef een uiterste en exacte datum tot wanneer hij de overeenkomst degelijk kan uitvoeren. Vermeld dat je na die datum zelf het deksel zal vervangen (*) maar dat je alle kosten zult invorderen van hem.

(*): waarom moet je dat doen: als je de zaak te lang laat aanslepen, zou het wel eens kunnen dat een rechter zou oordelen dat je gedeeltelijk aansprakelijk bent voor een ongeval.

evgoeth
Topic Starter

#3 , 29 dec 2006 09:13

We hebben alles al betaald ja.
De reden daarvoor is omdat zei zij dat er een nieuw deksel zou liggen voor we akte zouden ondertekenen.

Maar aangezien dat op die dag niet was gebeurd, hebben we het vermeld aan de notaris, en die zei dat het te laat was om een offerte te laten opmaken voor een deksel op maat, en dat ze zelf ook geen flauw idee hadden wat zoiets kost, dus hebben we een clausule laten opmaken in de akte dat ze voor een passend deksel zou zorgen.

Ok, bedankt voor het antwoord. We hebben er een houten plank opgelegd, dus nu zie je duidelijk dat er een serieus hoogteverschil is, maar ik ga inderdaad terug contact opnemen dat we een nieuw deksel willen. Het oude paste perfect, dus willen wij ook eentje dat perfect past.

Reclame

Terug naar “Kopen”