Hallo iedereen,
Ik heb me reeds gek gezocht op allerhande forums en websites maar kon geen enkele informatie vinden hieromtrend. Ook de zoekfunctie hier bracht geen soelaas. Ik zoek zowel juridisch/wettelijk advies alsook belangrijker praktisch advies. Het zit als volgt.
Een vriendin van me heeft een winkel met vooraan tien parkeerplaatsen. Er is een vrachtwagendepot niet ver er vandaan dus kwamen vrachtwagen regelmatig draaien op de parking. Gevolg, na ettelijke maanden de parking volledig kapotgereden. De parking bestaat uit asfalt, geen zuiver beton. Na overleg met de gemeente en de transporteur hebben wij dan ook betonblokken laten leggen vooraan onze parking en de parking laten herstellen. De blokken zijn zo'n 30 cm hoog gezien dit het hoogste was dat wij mochten gebruiken aangezien de parking aan een trottoir en rijbaan grenst.
Er zijn nog een drietal winkels in onze omgeving, o.a. eentje die over de middag en 's avonds open is (+-23u) is. Onze parking word dan ook regelmatig gebruikt voor die doeleinden als de andere volstaat. Op zich heeft ze er geen problemen mee, ware het niet dat deze betonblokken meer dan regelmatig letterlijk op de stoep liggen door mensen die vooruit uit willen rijden.
Mijn vriendin heeft ook in zakelijke taal reeds een brief ontvangen van de gemeente dat dit de openbare weg verstoord en dit niet nogmaals mag gebeuren. Een voetganger/fietser kan gemakkelijk tegen zo'n blok in het donker rijden. Ze gaat hier dan ook volledig mee akkoord. Eenmaal is zo'n blok letterlijk op de rijweg beland. Ik kwam toen net aan. Na een woordwisseling is die persoon vertrokken en hebben de buren geholpen om de betonblok terug op zijn plaats te zetten.
Vervolgens ben ik samen met haar naar de gemeente gestapt om een oplossing te vinden, doch de vorige persoon die we gesproken hebben was daar niet langer werkzaam. Het gesprek verliep zacht uitgedrukt moeizaam waar we allerlei regels naar ons hoofd werden geslingerd zonder ook maar enig advies noch mogelijke oplossing, Ook na meermaals gevraagd te hebben op andere afdelingen kreeg zij enkel de mogelijke overtredingen toegeschuifd zonder oplossing.
Naar wat ik begrepen heb is dit een materie die niet zo rechtlijnig is. Er zijn oplossingen maar in ons geval (bv het slagboom verhaal) praktisch niet haalbaar. Zoals reeds gezegd in het begin van mijn vraag zoek ik dan ook naar een mogelijke oplossing. Dit is wat we tot nu toe overwogen hebben :
* spillen of klinknagels in de betonblokken slaan. Maar gezien hier een viertal jaar geleden elektriciteit, water en gas onder de parking werd gelegd lijkt me dit nu niet bepaald een goed idee
* blokken in fel kleur of fluoriscerend kleur schilderen. Mag dit ? Ze staan tot tegen het voetpad en kunnen dus een 'ethische verstoring van het complex en/of openbare weg' zijn.
* blokken vastlijmen. Naar verluid niet echt betrouwbaar.
* Slagboom plaatsen - maar dit is niet haalbaar gezien de parking grenst aan een andere parking. De uitrit grenst aan de rijweg, maar de zijkant grenst aan een andere parking. Zelfs al zetten we hier iets, mag dit ook maar 30cm hoog zijn wat ook niet echt zichtbaar is, en de buren zijn begrijpelijk, ze wilt dit ook zo houden.
* bord met privéparking aan de muur van de winkel. Hangt er reeds
* gat boren in de betonblokken en een bord op een spil plaatsen met een waarschuwing. Mag niet volgens de gemeente aangezien dit hoger dan 30cm komt.
* led strips hangen voor of na de betonblokken. Mag deze verlichting zomaar aangelegd worden? Ze hebben reeds prijs gevraagd en dit is nou niet bepaald goedkoop zeker gezien er elektriciteit moet gelegd worden tot daar. Maar het blijft een optie.
Juridisch gezien wat kan en mag er ?
* Meermaals lag er glas omdat iemand tegen zo'n blok gereden is. Is zij daarvoor aansprakelijk?
* Wat als iemand anders niets vermoedend op de parking rijdt en de banden kapot kapotgereden zijn op dergelijk glas.
* Mag ik een camera plaatsen die dergelijke overtreding vaststelt ? De camera zou enkel op de parking en dus privé terrein geplaatst worden. Mag zij dan ook deze kosten verhalen (terugplaatsen betonblok door de gemeente) op de overtreder.
* Vervolg op de camera indien dit mogelijk is, waar moet hiervoor aangeklopt worden. Politie en nummerplaat registratie lijken me logisch, maar mag dit ook, zelfs op privé terrein.
Alvast bedankt