ontduiken successierechten

Natacha
Topic Starter

ontduiken successierechten

#1 , 18 okt 2010 22:25

Mijn vader heeft een zuster die haar testament maakte aan de zoon van haar broer.
Wij vermoedden (zijn bijna zeker) dat de zuster veel geld had.
Op de successieaangifte staan 5 rekeningen vermeld die echter in totaal slechts 13.000 euro
vermelden. Wij vinden het heel raar dat er dan 5 rekeningen zijn.
Nu hoorde ik dat als bewezen wordt dat ze een verkeerde successieaangifte deden
dat de gelden die niet aangegeven zijn op de successieaangifte aan de overige erfgenamen moeten geven worden.
Hoe kan echter bewezen worden dat ze een verkeerde aangifte deden?
Moet dit via de rechtbank en dan is het vermoedelijk een dure aangelegenheid?
Kan aan de dienst successieaangiften gevraagd worden om dit te onderzoeken? Hoe, wie en op welke voorwaarde?
Waarschijnlijk was er veel geld cash thuis, waren er kasbons aan toonder voor veel geld,
of mogelijks hebben ze dit geld al aan hen laten schenken voordien? Misschien meer dan 3 jaar voordien, misschien ook korter dan 3 jaar.
Wij weten dus niet of het de moeite loont om hier iets tegen te doen? Graag enige informatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 okt 2010 23:13

Als er een onvolledige aangifte zou zijn gebeurd en de fiscus kan dat aantonen dan moeten er bijkomende successierechten en boetes worden betaald.
Omdat er blijkbaar geen reservataire erfgenamen zijn én een testament is enkel diegene die in het testament vermeld wordt erfgenaam. Er zijn dus geen andere erfgenamen in dit geval.
Het is best mogelijk dat er reeds veel werd weggeschonken. Dat is volledig legaal en indien minstens drie jaar geleden of indien geregistreerde schenking, volledig vrijgesteld van erfenisrechten.
Tenzij u van mening bent dat het testament ongeldig is (en dat ook kunt aantonen) kunt u niets eisen via de Rechtbank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2010 12:36

Mijn vader heeft een zuster die haar testament maakte aan de zoon van haar broer.
Uw vader heeft dus een zuster. Hij is dus de broer van die zuster. En die broer heeft een zoon die de erfenis opstrijkt. Vermist die broer uw vader is , ben jij het toch (zijn zoon) die de erfenis opstrijkt.
Wat is dan het probleem?

Reclame

Lightning

#4 , 19 okt 2010 13:08

@mava105: Uit de nickname zouden we kunnen afleiden dat de TS een vrouw is en dus niet de zoon van die broer. Verder kan er nog een tweede broer in het spel zijn, daar hebben we geen informatie over gekregen.

@TS: Ik sluit me aan bij de mening van roharro

Natacha
Topic Starter

#5 , 19 okt 2010 17:05

Mijn vader heeft een broer en een zuster. Ik moest eigenlijk schrijven de zoon van mijn tantes broer en ook de zoon van mijn ooms broer. De neef die de erfenis opstrijkt is ook de zoon van mijn vaders broer. Een neef van mij dus. En ik ben inderdaad een vrouw en ik strijk de erfenis helemaal niet op.
Naar ik vernam van een collega zou door zijn ontduiken van successierechten het gedeelte van de erfenis dat ontdoken werd voor de successierechten naar de andere erfgenamen kunnen gaan.
Maar dat moet bewezen worden dat er successierechten ontdoken werden. En hoe bewijs je dat als je geen reservataire erfgenaam bent en dus geen bankuittreksels kan vragen ? Of wat kunnen wij doen?

wanton

#6 , 19 okt 2010 19:16

Als uw neef , via testament , enige erfgenaam is , vrees ik dat je weinig kan doen aan de situatie.
Het is eigenlijk alleen de Registratie die op basis van gebeurtenissen de nalatenschap kan aanpassen. Voorbeeld : er zijn recent onroerende goederen verkocht ; er is een verzekering uitbetaald ; de erflater was recent zelf de begunstigde van een erfenis of schenking. Die sommen moeten , in principe , toch in de nalatenschap zitten. De Registratie kan ook tot bankonderzoek overgaan.
Zelfs als de Registratie een groter tegoed ontdekt , blijft het testament van kracht. De niet aangegeven tegoeden gaan NIET naar andere erfgenamen. Er staat de erfgenaam alleen een vrij grote boete te wachten , met als er bedrieglijke praktijken zijn , mogelijk vervolging via de rechtbank.
De Registratie is misschien ook op de hoogte van geregistreerde schenkingen ,waarop het schenkingsrecht is betaald zodat die buiten de erfenis blijven. Kan allemaal.

Even toch dit! Als ik zou te weten komen dat een oom of tante mij in een testament een groot bedrag zou laten toekomen van vb. € 200.000 , zou ik die proberen om te praten om een schenking te doen , eventueel van de blote eigendom. In dat geval betaal ik 7 % aan schenkingsrechten en ben gerust. Bij erfenis zou ik meer dan 50 % moeten betalen. Dat verschil is de moeite.
Misschien is dat ook gebeurd hier.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

[email protected]

#7 , 19 okt 2010 19:53

Let wel op: Indien er fraude zou kunnen bewezen worden (het moedwillig verzwijgen van goederen die in de nalatenschap zitten, heling, ...), kan de rechtbank de fraudeur veroordelen tot afgifte van deze goederen. In dat geval verliest hij zijn recht hierop en kunnen de goederen toch nog toekomen aan de gewone erfgenamen. Probleem is echter 'Hoe bewijs je dit ?', aangezien je de titel van effectieve erfgenaam moet hebben (eventueel via een akte van bekendheid' of 'erfrechtverklaring') om bij de banken bijkomende inlichtingen te vragen.
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Natacha
Topic Starter

#8 , 19 okt 2010 20:52

Dan klopt het wel wat ik gehoord heb? Maar ja hoe bewijs je dat ze fraude pleegden als je geen reservataire erfgenaam bent?
Zoals hiervoor gezegd werd zal hij er zeker voor gezorgd hebben om er een mouw aan te passen en de gelden laten schenken hebben voordien.
Het gaat hier wel om een groot bedrag, meer dan 200.000 euro vermoedelijk.
Ook gronden voor 500.000 euro maar dat heeft hij al voor het overlijden laten schenken.
Het bedrag dat voor de bouwgronden aangegeven is voor de schenkingsrechten is wel maar de helft als dat de gronden nu verkocht worden.
De schenking was voor het overlijden bijna 3 jaar door. En nu al meer dan 3 jaar.
Dus ik vermoed dat hier geldt zoals bij andere verkopen dat na 3 jaar geen boetes meer verschuldigd zijn?

roharro

#9 , 19 okt 2010 21:17

Schenking van grond gebeurt met authentieke akte. Dus geen gefoefel.
Als die gronden verkocht worden moet er eventueel een meerwaardebelasting betaald worden. De laatste vier à vijf jaar zijn vele gronden inderdaad verdubbeld in waarde. De te betalen belasting op meerwaarden bedraagt:

33 % als de verkoop gebeurt binnen vijf jaar na verwerving.
Voor een verkoop tussen het vijfde en achtste jaar geldt een tarief van 16,5 %.

Ik heb weet van enkele successies waar de fiscus het bankgeheim heeft laten opheffen (op grond van indiciën) en inderdaad vrij ernstige fouten heeft vastgesteld met aanzienlijke correcties tot gevolg. Maar dat heeft "slechts" geleid tot grote boetes, maar zeker geen "onterving".
Ik heb wel al vonnissen gezien waarin erfgenaam 1 veroordeeld werd tot verbeurdverklaring van een deel van zijn erfenis omdat hij erfgenaam 2 bedrogen had door goederen uit de nalatenschap te stelen. Maar als er slechts één erfgenaam is kan dat per definitie niet.

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat 200 000 EUR in bankbiljetten onder tafel zouden zijn doorgeschoven, daar kun je de dag van vandaag nog amper mee boven water komen, tenzij je naar centraal afrika emigreert.

Kortom, ik denk dat dit een strijd tegen windmolens zal worden.

Natacha
Topic Starter

#10 , 19 okt 2010 21:42

Dus als de schenking van de gronden in 2005 gebeurde en de gronden worden in 2010 verkocht. Indien het meer dan
5 jaar is dan is nog 16,5% verschuldigd op de meerwaarde?
Hoe komt de registratie dat dan te weten?

Geldt deze termijn ook bij een verkoop van een huis indien het om een gewone erfenis gaat tussen ouders en kinderen.
Ik bedoel als de laatste ouder overlijdt 2 jaar na de vorige ouder bijvoorbeeld? Moet er dan ook 33 % betaald worden op de meerwaarde?

De tante die de schenking deed was helemaal niet zo pienter en dement toen de schenking gebeurde waarschijnlijk.
Maar ook daar hebben we geen bewijzen van. Wij waren te goeder trouw en dachten er nooit aan
dat die neef dergelijke dingen zou doen. Het waren immers gronden door grootouders aan de
tante geschonken.

roharro

#11 , 19 okt 2010 22:12

Geldt deze termijn ook bij een verkoop van een huis indien het om een gewone erfenis gaat tussen ouders en kinderen.

Op winsten uit erfenissen is geen meerwaardebelasting verschuldigd omdat dit
niet als speculatie beschouwd wordt.

Maar er kan wel een herziening van de erfenisrechten plaatsvinden tot twee jaar na de inkohiering van de successierechten.

Natacha
Topic Starter

#12 , 19 okt 2010 22:41

Hartelijk dank aan iedereen die mij een antwoord gaf!
Ik ben heel wat meer te weten gekomen hier.
Nog een klein vraagje als iemand mij dat kan zeggen?
Hoe komt de registratie te weten dat gronden (die geschonken werden) aan een meerprijs worden verkocht?
Of is dit eerder toeval dat ze dat te weten komen?

roharro

#13 , 19 okt 2010 22:46

Hoe komt de registratie te weten dat gronden (die geschonken werden) aan een meerprijs worden verkocht?
Of is dit eerder toeval dat ze dat te weten komen?
Ze kennen de nieuwe verkoopprijs aangezien daar de registratierechten op worden berekend.

Swatje

#14 , 20 okt 2010 16:04

Hallo beste mensen, ik weet niet of ik eigenlijk hier bij deze een vraag mag stellen ivm erfenis.
Ik meen hierboven ergens te lezen dat, als ik bv en testament maak zodat 1 van mijn kleinkinderen de enige erfgenaam is zou ik mijn kinderen dan niet onterven, of ben ik verkeerd ?
bedankt alvast

wanton

#15 , 20 okt 2010 18:31

U mag een testament maken ten gunste van één van uw kleinkinderen. Dat testament zal uitgevoerd worden als al uw kinderen , die in rang voor uw kleinkind komen , daarmee akkoord gaan.
Zij stemmen er dus mee in dat zij onterfd worden.
Dit is een techniek die soms wordt toegepast om een generatie over te slaan. De kinderen die zelf al een hogere leeftijd hebben bereikt , en geen behoefte hebben aan bijkomende goederen , laten zich onterven ten gunste van de kleinkinderen. Die kunnen dan meestal een steun in de rug gebruiken. De kinderen zijn dan meestal akkoord mits de kleinkinderen gelijk behandeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”