#6 , 19 okt 2010 19:16
Als uw neef , via testament , enige erfgenaam is , vrees ik dat je weinig kan doen aan de situatie.
Het is eigenlijk alleen de Registratie die op basis van gebeurtenissen de nalatenschap kan aanpassen. Voorbeeld : er zijn recent onroerende goederen verkocht ; er is een verzekering uitbetaald ; de erflater was recent zelf de begunstigde van een erfenis of schenking. Die sommen moeten , in principe , toch in de nalatenschap zitten. De Registratie kan ook tot bankonderzoek overgaan.
Zelfs als de Registratie een groter tegoed ontdekt , blijft het testament van kracht. De niet aangegeven tegoeden gaan NIET naar andere erfgenamen. Er staat de erfgenaam alleen een vrij grote boete te wachten , met als er bedrieglijke praktijken zijn , mogelijk vervolging via de rechtbank.
De Registratie is misschien ook op de hoogte van geregistreerde schenkingen ,waarop het schenkingsrecht is betaald zodat die buiten de erfenis blijven. Kan allemaal.
Even toch dit! Als ik zou te weten komen dat een oom of tante mij in een testament een groot bedrag zou laten toekomen van vb. € 200.000 , zou ik die proberen om te praten om een schenking te doen , eventueel van de blote eigendom. In dat geval betaal ik 7 % aan schenkingsrechten en ben gerust. Bij erfenis zou ik meer dan 50 % moeten betalen. Dat verschil is de moeite.
Misschien is dat ook gebeurd hier.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon