Hallo,
SITUATIESCHETS
Professioneel verplaats ik mij dagelijks met de wagen van en naar klanten. Ik opereer vanuit een thuiskantoor. Hiervoor stelt de werkgever een bedrijfswagen ter beschikking, zonder tankkaart. Voor deze voordelen hanteert de werkgever volgende maatregelen:
- afhouding privégebruik firmawagen (zonder tankkaart)
Deze afhoudingen zijn deels afhankelijk van de uitstoot en de afstand woon-werk. Hoe berekent men dit bedrag indien de werknemer opereert vanuit een thuiskantoor? Er is dan geen sprake van woon-werkverkeer...
EN
- kilometervergoeding
Onze professioneel gepresteerde kilometers worden vergoed à ca. € 0,10/km. Wij dienen wekelijks een gedetailleerde onkostennota op te maken omtrent onze kilometerprestaties. Deze worden door het bedrijf terugbetaald. Onze privékilometers worden dus niet vergoed door het bedrijf.
VRAAGSTELLING
Zijn dit geen twee werelden die door elkaar worden gehaald? Ofwel betaalt het bedrijf enkel de professionele kilometers ofwel doen ze een inhouding op het loon wegens privégebruik voertuig. Ik denk dat zij 2x hetzelfde doen. Mijn werkgever belast mij voor het gebruik van een voertuig, waarvoor ik tijdens mijn privékilometers mijn diesel zelf moet betalen. Naar mijn mening is dit een brug te ver en denkt het bedrijf vooral aan zijn eigen juridisch bescherming en geldbeugel.
Graag jullie mening...