Banken zijn wettelijk verplicht alle rekeningen te blokkeren na een overlijden. Ze mogen van de fiscus worden vrijgegeven zodra de bank een lijst heeft opgestuurd naar de fiscus met een overzicht van de bedragen op datum overlijden (= dat kan h??l snel gaan).
Anderzijds worden de banken geconfronteerd met de vraag; aan wie moet ik de rekening geven? Als morgen de langstlevende komt en die zegt "er zijn geen kinderen; alles is voor mij" en de bank doet dat; de dag nadien komt echter iemand anders met een testament: ik wil alles; enz.
De banken willen zich indekken en eisen dat er iemand uitmaakt wie de nieuwe eigenaar is van de rekeningen. Zij aanvaarden akten van bekendheid van een vrederechter en erfrechtverklaringen van een notaris of van een burgemeester (alles naar gelang de bedragen en de omstandigheden).
Vanaf 1/2/2007 zal de Ontvanger der Registratierechten een bewijs van erfrecht opmaken voor zover er geen testament is noch een huwelijkscontract. Dit bewijs wordt binnen de week ?n gratis afgeleverd. De banken hebben zich allen samen akkoord verklaard om dergelijk nieuw bewijs te aanvaarden als document dat kan dienen voor de uitkering van de rekeningen.
Bemerk dat de Ontvanger, een fiscaal ambtenaar, nu documenten zal opmaken met een zuiver burgerlijk karakter.
Mijn grootmoeder is overleden en mijn grootvader kan nog niet aan zijn geld op de gemeenschappelijke bankrekening.
Maar nu blijkt dat er een aantal facturen niet werden betaald door de bank. Het gaat hier over een factuur van het verzorgingstehuis waarin hun gehandicapte zoon leeft en de electriciteit.
Is dit niet in strijd met de wet? Ik dacht dat er een nieuwe wet was waarin stond dat mensen hun lopende rekeningen werden betaald door de bank als ze die binnenbrachten. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.