Facebook privacy vraagske

Tope
Topic Starter

Facebook privacy vraagske

#1 , 27 aug 2010 18:43

Een vriendin van mij werkt als vrijwilligster voor een stichting.
Ik probeer haar al een tijd te overhalen om op Facebook te komen, vooral omwille van contacten voor de stichting maar zonder resultaat.
Nu blijkt een andere medewerker - buiten haar medeweten - een profiel van haar op Facebook aangemaakt te hebben.
Zij heeft ineens ook een heleboel 'vriendschappen' met mensen die ze van haar nog pluim kent.
Daar zij haar collega absoluut niet verdenkt van kwade bedoelingen, heeft zij hem enkel een bericht gestuurd om hem erop te wijzen dat zulks eigenlijk niet kan.
Ze tilt er dus niet zwaar aan en heeft ondertussen zelfs Facebook ontdekt, haar wachtwoord veranderd, haar profiel aangepast en de overbodige 'vrienden' verwijderd.
Toch heeft dit incident mij aan het denken gezet.
Kan eender wie die wat gegevens van mij heeft dan zonder meer een profiel van mij op Facebook aanmaken, terwijl ik van niks weet?
Kan iemand mij zeggen of dat kan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 aug 2010 18:57

Ja, legaal is het niet, maar het kan. Facebook controleert die gegevens helemaal niet.

j.demoor

#3 , 29 aug 2010 10:37

“Art.22.Ieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven en zijn gezinsleven, behoudens in de gevallen en onder de voorwaarden door de wet bepaald. De wet, het decreet of de in artikel 134 bedoelde regel waarborgen de bescherming van dat recht.”(Grondwet 17 februari 1994).

“Art.8.1 Eenieder heeft het recht op eerbiediging van zijn privéleven,zijn gezinsleven zijn huis en zijn briefwisseling..."(EVRM=Europees Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens 4 november 1950).

‘Als de gefotografeerden van een op een openbare plaats genomen foto expliciet het onderwerp uitmaken van de foto, mag deze niet zonder hun uitdrukkelijke toestemming worden gepubliceerd. Voor een vordering die gebaseerd is op het recht op afbeelding, is het bewijs van een fout niet vereist, maar de vordering kan worden gecumuleerd met een vordering op grond van art. 1382 B.W. De ongewilde associatie van de gefotografeerden met maatschappelijk geëngageerde verenigingen en doelgroepen met een andere filosofische overtuiging dan de hunne, verantwoordt te dezen een morele schadevergoeding van 100.000 fr. voor elke eiser. Het feit dat, niettegenstaande protest van de eisers, de foto andermaal gepubliceerd werd, wettigt de toekenning van een dwangsom‘(Rb.Antwerpen 12 mei 1989,R.W. 1989-90,654).

Wat geldt voor foto’s geldt analogisch evenzeer voor andere privé-gegevens.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

eylis

#4 , 13 sep 2010 17:04

vanuit professioneel oogpunt heb ik zeer vaak te maken met de Sociale Media-problematiek. en ik kan het niet genoeg benadrukken:
Het probleem met Facebook is dat de dit GEEN Europees bedrijf is en hen dus niet kan vorderen de privacy-wetgeving toe te passen.
(In Amerika is er immers geen algemene privacywetgeving wat internet bestreft...)
Dus hier kunnen mensen naar hartelust fake profielen openen.
Wat je wel kan doen: toch zelf een eigen pagina openen met een goede bescherming waarin j o.m. mededeelt dat alle andere profielen fake zijn.

artemis

#5 , 13 sep 2010 17:22

Wat je wel kan doen: toch zelf een eigen pagina openen met een goede bescherming waarin j o.m. mededeelt dat alle andere profielen fake zijn.
Maar dat kan iemand die een fake profiel aanmaakt toch ook beweren?

eylis

#6 , 14 sep 2010 09:52

ja, maar uit mijn ervaring met dit soort problemen hebben we het volgende ontdekt: als je snel een eigen profiel aanmaakt met authentiek "eigen" materiaal, valt de faker al gauw door de mand. Omdat je uiteraard zelf beschikt over beter en "eigener" informatie/foto's etc....
Op je profiel waarschuw je dan ook voor de bestaande fakers.
Bestudeer het maar eens op facebook en zoek eens naar de profielen van bekende acteurs en BV's.
Al gauw merk je duidelijk het verschil tussen de échte pagina's en de would-be's.

Terug naar “Privacy-bescherming”