Dreigement door handelaar ernstig te nemen?

echelon
Topic Starter

Dreigement door handelaar ernstig te nemen?

#1 , 12 jul 2010 18:49

Hallo,

Ik ben vandaag opgebeld geweest door een persoon die mij een tijd geleden heeft komen depanneren toen ik met mijn motorfiets in panne stond.
Alles goed en wel... Een vriend van mijn schoonouders is ook een vriend van mij dacht ik zo.

Even later zit er een factuur in de bus.
De persoon blijkt 1 of ander bedrijfje te hebben:
Ondernemingsnr.: 0884.571.209
en op de factuur staat alleen het bedrag + de vermelding: "kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregel van belastingen, btw niet van toepassing".

Ik stuur dit door naar mijn verzekering maar het duurt blijkbaar nogal tegen zij iets uitbetalen.
Vandaag krijg ik telefoon van die persoon met het dreigement zijn geld via rechtbanken en advocaten te komen halen en dat mij dat veel meer zal kosten
dan het bedrag dat ik nu moet betalen.
Zijn argument: Zijn "boekhouding moest binnen" en hij had op zijn factuur geschreven dat het binnen de 30 dagen moest betaald worden (die zijn ondertussen voorbij).

Bijkomende info:
- mijn naam + adres staan niet eens juist op de factuur
- Ik heb die persoon nooit gebeld in de eerste plaats
- Ik was niet op de hoogte van 1) een factuur en 2) het bedrag van deze factuur
- Ik heb nooit iets ondertekend

Nu wil ik uiteraard dat bedrag wel betalen. Zodra ik iets van de verzekering heb gekregen stort ik dat meteen door.
Mijn vraag is echter of ik hier terecht geïntimideerd wordt ja of nee.
Moet zijn "boekhouding" binnen?
Moet ik binnen de 30 dagen betalen voor een bedrag en factuur waar ik niets van op voorhand wist en die half op mijn naam dan maar in mijn brievenbus is gestoken geweest?

Alle info is welkom.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2010 19:59

Ben jij wel zeker van deze firma? Op de site van de Nationale Bank blijkt het door u gegeven ondernemingsnummer niet te zijn toegekend. Het lijkt me ook niet normaal dat bepaalde werken aan een motorfiets van BTW zouden zijn vrijgesteld.

roharro

#3 , 12 jul 2010 20:06

Tot een jaaromzet van maximaal 5 580 Euro moet men geen btw aanrekenen aan de klanten.

"Nu wil ik uiteraard dat bedrag wel betalen. Zodra ik iets van de verzekering heb gekregen stort ik dat meteen door." Je hebt niet het recht de betaling uit te stellen tot een verzekering je eventueel vergoedt. Misschien betalen ze helemaal geen schadevergoeding.

De kern van de zaak is:
Hebben ze de diensten geleverd waarvan sprake? Zo ja dan moet u zondermeer betalen binnen de gestelde termijn.
Het gaat om een depannering? U hebt niet gebeld? Is de depanneur uit de lucht komen vallen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Morpheuz

#4 , 13 jul 2010 08:10

Het gaat om een depanneren waarvan op het moment van gebeuren ik niet op de hoogte was dat er een 1) een factuur ging zijn, 2) wat het bedrag hier van ging zijn en 3) dat er uberhaupt een bedrijf achter zat.
Op het moment van depanneren staat er persoon X voor mij maar niet bedrijf Y.
Er werd mij gevraagd waar de motorfiets naartoe moest worden gebracht. Ik heb aangegeven dat dit naar mijn erkende motodealer moest zijn en de persoon heeft de moto naar hem thuis gebracht (zijn bedrijf dus).

De ondernemingsnummer bestaat maar het kan zijn dat ik een fout heb geschreven of cijfers heb omgewisseld maar ik ga niet akkoord met de stelling van Roharro:
"u moet zondermeer betalen binnen de gestelde termijn"

Ik wil wel eens zien hoe recht die persoon in zijn schoenen staat:
- hij heeft zijn prijs lucratief gemaakt met vermelding dat ze gebaseerd zijn op andere takeldiensten. Het enige verschil is dat die andere takeldienst wel met BTW werken.
Dus ik krijg zogezegd een prijs zonder BTW maar die wel even duur is als met btw.
- Het kan toch niet iedere zelfstandige een factuur in de bus gaat gooien bij mensen die nooit geen toestemming hebben gegeven of iets hebben ondertekend.

Op het moment dat mijn moto daar gedepanneerd werd had ik zelfs nog nooit van dat bedrijf gehoord laat staan dat ik het bedrag van de factuur wist.

roharro

#5 , 13 jul 2010 10:46

U hebt uw motorfiets laten depaneren. Dat volstaat als aanvaarding en bestelling van die dienst.

scorpioen

#6 , 13 jul 2010 10:57

Het kan toch niet iedere zelfstandige een factuur in de bus gaat gooien bij mensen die nooit geen toestemming hebben gegeven of iets hebben ondertekend.

Op het moment dat mijn moto daar gedepanneerd werd had ik zelfs nog nooit van dat bedrijf gehoord laat staan dat ik het bedrag van de factuur wist.
Die argumenten zou ik toch niet voor de rechter gebruiken. De rechter denkt dan: mijnheer, u hebt toch de toestemming gegeven om uw voertuig weg te takelen. En dat u nooit van het bedrijf gehoord had of het bedrag van de factuur niet wist is ook al geen reden om niets te betalen. Daarna is de kans groot dat de rechter niet meer aandachtig verder luistert (hij denkt: die man heeft toch niets serieus te vertellen) en u veroordeelt.

U vertelt niet hoe die man ter plaatse kwam. Op vraag van uw schoonouders?

Door te aanvaarden dat de tegenpartij het voertuig wegtakelde, zonder dat een prijsafspraak gemaakt werd, hebt u aanvaard dat de tegenpartij de prijs eenzijdig zou vaststellen. Tegenpartij moet dit wel te goeder trouw doen. Tegenpartij heeft recht op de normale prijs die in dergelijke omstandigheden kan gevraagd worden.

Lanox

#7 , 13 jul 2010 11:57

Het is nog altijd niet duidelijk hoe de depannage tot bij jou is gekomen: heb jij hem opgebeld om je te depaneren of was hij toevallig in de buurt toen het gebeurde? In het eerste geval lijkt het me duidelijk dat je hem moet betalen voor zijn diensten, in het tweede geval zou ik hier toch niet zo zeker van zijn.

Franciscus

#8 , 20 jul 2010 18:04

Die persoon is bij u gekomen met een voertuig ... normaliter moeten alle voertuigen van een firma de gegevens van deze firma OP het voertuig hebben.

FrankV

#9 , 21 jul 2010 23:24

NIET betalen

Op factuur moet staan wat de geleverde dienst is.
datum, uur, wat precies gedaan? Dit MOET er staan, naast de prijs uiteraard.

Is de onderneming een vennootschap? Staat in haar statuten dat zij auto's mag depanneren? Waarschijnlijk niet.

Als iemand zo dreigt, is er meestal iets mis.
Dat de boekhouding binnen moet, is een drogreden. Gewoon een openstaande vordering, geen extra werk voor boekhouder.

Vraag hem een nieuwe factuur te sturen met vermelding van WAT hij precies heeft geleverd.
Hij zal dan wel een toontje lager zingen.

Over welk bedrag gaat het?
Anderzijds, je doet die factuur WEL binnen bij je verzekering.
Wat zou je anders binnendoen bij je verzekeraar als je depanneur je geen factuur had gegeven ? :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

roharro

#10 , 21 jul 2010 23:39

NIET betalen
Op factuur moet staan wat de geleverde dienst is.
datum, uur, wat precies gedaan? Dit MOET er staan, naast de prijs uiteraard.

Is de onderneming een vennootschap? Staat in haar statuten dat zij auto's mag depanneren? Waarschijnlijk niet.

Als iemand zo dreigt, is er meestal iets mis.
Dat de boekhouding binnen moet, is een drogreden. Gewoon een openstaande vordering, geen extra werk voor boekhouder.

Vraag hem een nieuwe factuur te sturen met vermelding van WAT hij precies heeft geleverd.
Hij zal dan wel een toontje lager zingen.

Over welk bedrag gaat het?
Anderzijds, je doet die factuur WEL binnen bij je verzekering.
Wat zou je anders binnendoen bij je verzekeraar als je depanneur je geen factuur had gegeven ? :D
"Niet betalen". Met het botweg geven van zulke "straffe" raad dient, bij gebrek aan kennis van de alle omstandigheden, en in het belang van de vragensteller, voorzichtig worden omgesprongen. Uit geen enkel gegeven kunnen we afleiden dat de factuur niet rechtsgeldig zou zijn. Door het feit dat hij de motorfiets heeft laten depanneren heeft vraagsteller zich stilzwijgend akkoord verklaard met de depannage.

Lanox

#11 , 22 jul 2010 10:11

Door het feit dat hij de motorfiets heeft laten depanneren heeft vraagsteller zich stilzwijgend akkoord verklaard met de depannage.
Als ik vandaag een panne langs de weg krijg en een vriend komt langs gereden en zegt: "Geen probleem, ik zal je wel even depanneren." In zo een geval ben ik niet akkoord gegaan met een betalende dienst en verwacht dan ook geen factuur. Maar zoals ik al eerder heb aangegeven, is de poster zeer onduidelijk over het tot stand komen van de depannage. (in je eerste antwoord in dit draadje stel je trouwens zelf ook deze vragen) Zie ook volgende quote:
Het gaat om een depanneren waarvan op het moment van gebeuren ik niet op de hoogte was dat er een 1) een factuur ging zijn, 2) wat het bedrag hier van ging zijn en 3) dat er uberhaupt een bedrijf achter zat.
Op het moment van depanneren staat er persoon X voor mij maar niet bedrijf Y.
Vraag blijft nog steeds: Heeft de poster de depanneur opgebeld en om deze dienst gevraagd of niet? Zo ja, dan geeft ik je absoluut gelijk en heeft hij geen andere keuze dan betalen.

Franciscus

#12 , 24 jul 2010 18:03

Deze gegevens in kruispuntbank - NBB is alleen als er gegevens worden neergelegd.
Volgens kruispuntbank is het een bromfiets ook voor autos herstellingen met codes 45.113 enz
Het is een natuurlijk persoon met een firmanaam - geen vennootschap
0884.571.209
Begindatum: 26 oktober 2006
Maatschappelijke Naam: B, S
Sinds 26 oktober 2006
Adres Geen gegevens beschikbaar wegens bescherming van de persoonlijke levenssfeer
StratenplanAdres van oudste actieve vestigingseenheid:

2620 Hemiksem
Telefoonnummer: 047
Faxnummer: Geen gegevens opgenomen in KBO
E-mailadres: [email protected]
Webadres: Geen gegevens opgenomen in KBO
Type onderneming: Natuurlijk persoon
Status: Actief

Terug naar “Handelspraktijken”