Even onze situatie schetsen:
Ik woon samen, heb een kindje, en heb nog welgeteld 15 maanden recht op een niet-belastbare doctoraatsbeurs. Eigenlijk konden wij al drie jaar de vruchten plukken van het huwelijksquoti?nt omdat ik voor de belastingen geen inkomen heb, maar niemand heeft ons daar ooit op gewezen, en we wonen dus nog altijd gewoon feitelijk samen.
Loont het de moeite om toch alvast een samenlevingscontract af te sluiten (aangezien we trouwen niet iets vinden dat je zomaar snel doet)?
Als ik het goed begrepen heb, wordt het loon van mijn vriend pas op 1 januari 2008 herberekend. Dat is ongeveer het moment waarop ik zonder inkomen val. Ik maak pas in oktober 2008 kans op een nieuwe aanstelling, dus het geld zou wel welkom zijn om deze periode te overbruggen.
Stel dat ik in oktober 2008 kan beginnen werken met een (wel belastbare) postdoctorale beurs. Dan verdien ik naar alle waarschijnlijkheid (veel) meer dan mijn vriend (die halftijds werkt en huispapa is). Is het dan nog altijd in ons voordeel als we wettelijk samenwonen?
Hopelijk kan iemand me helpen door het bos de bomen weer een beetje te zien...