Veroordeling via mail..

Vandebos
Topic Starter

Veroordeling via mail..

#1 , 20 mei 2010 11:13

Rechterlijke uitspraken via mail

* donderdag 20 mei 2010, 06u44 Bron: belga

De Commissie voor de Modernisering van de Rechterlijke Orde is voorstander om rechterlijke beslissingen via mail te verspreiden. Dat schrijft Le Soir.

Het is een van de twee voorstellen van de Commissie met de bedoeling het ouderwetse imago van het gerecht op te frissen.

Het tweede voorstel van de Commissie is de bepaling van de kosten van gerechtelijke procedures, op het niveau van de vredegerechten. Het onderzoek JustPax wordt vrijdag voorgelegd aan de parlementsleden.

ivb
lijkt me een zeer leuk idee voor iemand een kennis eventjes een hartverzakking wenst te bezorgen...

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2010 11:36

Voor iets meer informatie over dit voorstel

http://www.cmro-cmoj.be/pdf/vonnisNL.pdf

Mij lijkt het een positief voorstel. Nu is het zo dat de partij zelf niet automatisch een kopie krijgt van het vonnis. De partij is uiteindelijk afhankelijk van de goede wil van haar advocaat of die nu een kopie van het vonnis opstuurt. Lang niet alle advocaten doen dit. Nogal wat partijen zien nooit een kopie van het vonnis dat hen aanbelangt. Het wordt tijd dat hierin verandering komt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 mei 2010 11:57

lijkt me een zeer leuk idee voor iemand een kennis eventjes een hartverzakking wenst te bezorgen...
mja, ik veronderstel wel dat men dit op een beveiligde manier zal doen?

Een systeem waarbij men de vonnissen van alle rechtzaken waarin men betrokken is, electronisch kan opvragen (eventueel zelfs alle stukken, indien in te scannen), lijkt me een enorme stap vooruit. Zowel voor de betrokken partijen zelf als voor de advocaten.

Geen nood meer aan het oeverloos héén en wéér gestuur van papieren brieven.

Toegang kan dan beperkt worden tot de dossiers volgens identiteitskaart, mét PIN-beveiliging.

Lijkt me niet alleen voor fiscale zaken (zie myminfin) nuttig, maar zeker ook voor juridische kwesties.

Reclame

Terug naar “Praat café”