Ik heb een vraag ivm voorhechtenis.
Op 17 september 2009 is er een onderzoek gestart naar drugshandel en bezit in het Antwerpse.
Mijn partner en ik en nog 5 andere peronsen zijn toen opgepakt.
Ik ben na 3 weken vrijgelaten onder voorwaarde. Deze zijn ondertussen verlopen.
Er zijn al 3 mannen vrijgelaten, maar mijn partner zit nog steeds in voorhechtenis.
De dossier zou van 14 april 2010 zijn gesloten en doorgestuurd naar de procureur.
Vandaag is mijn partner terug voorgekomen in raadkamer, maar negatief. hij moet nog blijven.
Hoe lang kunnen ze hem in voorhechtenis houden en hoelang kan het duren voor we een doorverwijzing krijgen naar correctioneel?
Ik zou ook correctioneel moeten voorkomen.
Zelf ben ik nog nooit met justitie in aanmerking gekomen en heb blanco strafblad.
Ik word aanzien als medeplichtige omdat ik op de hoogte was van mijn virend zijn verkoopactiveiteit.
Er zijn geen drugs gevonden bij mij of men partner enkel geld, bij men partner.
Is er enige manier om hem toch al vrij te krijgen, voor hij naar correctioneel voorkomt? Ik hoor zeggen verzoekschrift indienen.
Zijn advocaat zegt altijd wel, ze zouden hem vrij moeten laten want tegen hem is al sinds januari niets meer verandered in de dossier, maar hij zit er toch nog maar.
Hij weet dat hij fout is geweest en wil niets meer met dat leven te maken hebben en heeft daarom alles bekend.
Hij heeft alles bekend. en sinds januari is er ook geen verhoor meer afgenomen bij hem.
Ik weet echt niets van rechten en ben volledig afhankelijk van wat de advocaat me doorgeeft, maar aan de praat van 90% deze keer komt hij wel vrij, heb ik niets meer. dat hoor ik al 4 maand.
Is er ergens een wet die zegt hoelang ze je mogen vasthouden in voorhechtenis of hoe lang het duurt voor het naar correctioneel gaat?
Mss heeft hij ondertussen al zijn straf ( tijd ) gezeten, voor hij coorectioneel is voorgekomen.
Hopelijk word ik hier wat wijzer van jullie raad.
M.