5 weken bedenktijd... tja, op die korte periode krijgt een koper meestal niet de deal rond van een hypotheeklening he. Dus daar ben je dan ook niet veel mee lijkt me zo.
ik bedoel 5 weken bedenktijd voor beide partijen inlassen, en dan de 4 maand voor het verlijden van de akte
En je kan het dan wel niet van deze tijd noemen om iemand ergens toe te "dwingen" maar je zal het met mij eens kunnen zijn dat wij met ons gezin dan toch ook niet mogen "gedwongen" worden om het roer maar weer helemaal opnieuw om te gooien? (job, school kinderen, verkoop van ons huis,...)
Die redenering gaat ook op voor de tegenpartij
De gedwongen uitvoering van een ver-/aankoop van een onroerend goed heeft m.i. dan ook weinig te maken met de pure zin van het woordje "dwingen" maar het is meer iets als "belofte maakt schuld".
en kom je die schuld niet na dan dwingen we je
Ik kan me inbeelden dat het als koper heel erg is als je in een vlaag van zinsverbijstering een overeenkomst getekend hebt. Maar daar bestaan dan ook opschortende voorwaarden voor, zoals bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een lening.
ik heb geen weet van opschorende voorwaarde dat de compromis niet in een vlaag van zinsverbijstering getekend werd.
Net omdat het over zoveel geld gaat, lijkt het mij straf dat je er puur onbezonnen aan begint. Als koper ga je op voorhand na of je een lening voor het koopbedrag zal kunnen verkrijgen en of het goed voor jou de moeite waard is, als verkoper denk je lang en hard na of je het goed wel wil verkopen aan derden en voor welke prijs.
En wat als je er nu eens niet lang en hard over gedacht hebt?
Ik zie vooral op het vlak van de verkoper niet in wat jij als goede reden zou beschouwen om uiteindelijk je huis/grond niet meer te willen verkopen.
depressie, onbezonnenheid,ondoordachtheid
vergissen is menselijk
Je verliest volgens mij echt wel uit het oog dat de bewering die jij eerder maakte niet gaat om een wasmachine van 1000 euro. Als daar iets mis gaat in de verkoop is dat erg voor beide partijen maar een ramp kan je het moeilijk noemen.
je dient idd op zoek te gaan naar een ander huis, maar dit gaat evengoed op voor de verkoper als de koop MOET doorgaan.
In jouw geval, de verkoop van een bouwgrond die al twee jaar te koop staat, zie ik idd geen gegronde redenen om dan plots niet te verkopen.
Al gevraagd aan de verkoper eigenlijk waarom ie niet meer wil verkopen?? want dat vermeld je niet