alimentatie betalen aan ex-vrouw

christel_sammy
Topic Starter

alimentatie betalen aan ex-vrouw

#1 , 14 feb 2010 17:18

Hallo iedereen,

Mijn vriend is in 2001 gescheiden van zijn vrouw met EOT (echtscheiding onderlinge toestemming). Hij heeft zijn ex vrouw alles achtergelaten (appartement, inboedel, auto etc). Zijn ex vrouw is toen alleen zonder zijn medeweten naar de notaris gestapt en heeft een alimentatie gevraagd van 250 euro.Aandien ze toen part-time werkte heeft mijn vriend daarmee ingestemd.
Hij stond met zijn rug tegen de muur want ze dreigde met zelfmoord als hij niet zo instemmen met haar eisen Hij is toen bij mij ingetrokken en aangezien ik werkte hebben we daar geen probleem van gemaakt. Hij wou zijn ex-vrouw niet op straat zetten en financieel steunen. Omdat het samenwonen niet lukte door strubbelingen met mijn kinderen is hij alleen gaan wonen. We hebben nu een latrelatie.
Zijn ex vrouw die vroeger zogezegd niet full time kon gaan werken ivm haar gezondheid, kan nu opeens wel full time gaan werken. Zij werkt nu bij de stad Brussel, heeft een full time job en mijn vriend mag door de indexering van de alimentie bijna 300 euro ophoesten per maand. Ze heeft geen kosten, het appartement is afbetaald, de auto is afbetaald en de vaste kosten voor haar appartement zijn heel laag.
Omdat hij nu alles alleen moet betalen (huur, autolening, alimentatie enz) komt hij moeilijk rond en zou graag zijn alimentatie laten herzien, vermindering of afschaffing. Volgens een jurist is dat echter niet mogelijk omdat EOT wordt gezien als een overeenkomst en aangezien hij dit contract ondertekend heeft, is het bindend voor heel zijn leven. Dus ook als hij met pensioen gaat zal hij nog altijd moeten betalen.
Het enige dat hij kan doen is er om smeken dat zij een overeenkomst tekent waarin zij akkoord gaat met een vermindering van het betalen of afschaffen van de alimentatie en dit ziet hij niet echt zitten.
Heeft iemand advies of raad hiermee ?
Christel_sammy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 14 feb 2010 20:24

Hallo iedereen,

Mijn vriend is in 2001 gescheiden van zijn vrouw met EOT (echtscheiding onderlinge toestemming). Hij heeft zijn ex vrouw alles achtergelaten (appartement, inboedel, auto etc). Zijn ex vrouw is toen alleen zonder zijn medeweten naar de notaris gestapt en heeft een alimentatie gevraagd van 250 euro.Aandien ze toen part-time werkte heeft mijn vriend daarmee ingestemd.
Hij stond met zijn rug tegen de muur want ze dreigde met zelfmoord als hij niet zo instemmen met haar eisen Hij is toen bij mij ingetrokken en aangezien ik werkte hebben we daar geen probleem van gemaakt. Hij wou zijn ex-vrouw niet op straat zetten en financieel steunen. Omdat het samenwonen niet lukte door strubbelingen met mijn kinderen is hij alleen gaan wonen. We hebben nu een latrelatie.
Zijn ex vrouw die vroeger zogezegd niet full time kon gaan werken ivm haar gezondheid, kan nu opeens wel full time gaan werken. Zij werkt nu bij de stad Brussel, heeft een full time job en mijn vriend mag door de indexering van de alimentie bijna 300 euro ophoesten per maand. Ze heeft geen kosten, het appartement is afbetaald, de auto is afbetaald en de vaste kosten voor haar appartement zijn heel laag.
Omdat hij nu alles alleen moet betalen (huur, autolening, alimentatie enz) komt hij moeilijk rond en zou graag zijn alimentatie laten herzien, vermindering of afschaffing. Volgens een jurist is dat echter niet mogelijk omdat EOT wordt gezien als een overeenkomst en aangezien hij dit contract ondertekend heeft, is het bindend voor heel zijn leven. Dus ook als hij met pensioen gaat zal hij nog altijd moeten betalen.
Het enige dat hij kan doen is er om smeken dat zij een overeenkomst tekent waarin zij akkoord gaat met een vermindering van het betalen of afschaffen van de alimentatie en dit ziet hij niet echt zitten.
Heeft iemand advies of raad hiermee ?
Christel_sammy
De alimentatie na echtscheiding wordt in principe wijzigbaar in geval van nieuwe omstandigheden onafhankelijk van de wil van de partijen tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

j.demoor

#3 , 16 feb 2010 13:22

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:4° het bedrag van de eventuele uitkering te betalen door de ene echtgenoot aan de andere, gedurende de proeftijd en na de echtscheiding, de formule voor de eventuele aanpassing van die uitkering aan de kosten van levensonderhoud, de omstandigheden waaronder dit bedrag na de echtscheiding kan worden herzien en de nadere bepalingen ter zake.
Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter.”(Gerechtelijk Wetboek).

2° en het 3°’ betreffen echter enkel de kinderen,zodat 4° slechts wijzigbaar is zoals daarin bepaald.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”