Erfregeling kleine nalatenschappen

wct64
Topic Starter

Erfregeling kleine nalatenschappen

#1 , 24 jan 2010 14:53

Mijn vader is al jaren geleden overleden en ruim een jaar geleden kwam ook mijn moeder te sterven. Een van de erfgenamen heeft onlangs een verzoekschrift in het kader van de Wet van 16 mei 1900 tot erfregeling van de kleine nalatenschappen ter griffie neergelegd. Wettelijk gezien heeft deze verzoeker bij voorrang het recht van overneming door schatting hetgeen door de andere erfgenamen niet wordt betwist en waartegen zij ook geen bezwaar uitoefenen.

Sinds het overlijden van mijn moeder nu ruim een jaar geleden heeft voornoemde verzoeker onafgebroken en gratis gewoond in het ouderlijke huis. Kunnen de andere erfgenamen hiervoor met terugwerkende kracht huurgeld aanrekenen? En zo ja ... waar staat de te volgen procedure hieromtrent beschreven? En wie bepaalt het bedrag van het maandelijkse huurgeld?

Alvast dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 jan 2010 11:26

Indien de overnemer het exclusief genot had van de overgenomen goederen tussen het openvallen van de nalatenschap en de datum van de overname dan is hij hiervoor vergoeding verschuldigd aan de nalatenschap.Men kan beide data ook doen samenvallen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wct64
Topic Starter

#3 , 26 jan 2010 16:11

Bedankt voor de reactie!

Voor alle duidelijkheid ... verzoeker tot overname door schatting woonde voor het openvallen van de nalatenschap reeds mee in het ouderlijke huis in.

Tot op vandaag, bijna een jaar na het openvallen van de nalatenschap, is er nog geen overname door schatting gebeurd en zijn wij nog steeds in onverdeeldheid. Al die tijd heeft verzoeker tot overname door schatting gratis in het ouderlijke huis gewoond.

Onlangs werd er door de vrederechter al wel een schatter aangesteld doch ikzelf ben als wettige erfgenaam nooit officieel uitgenodigd geweest op de installatievergadering ervan. Bovendien werd ik ook nooit officieel in kennis gesteld van datum en uur waarop beëdigde schatter zou langskomen! Mijn verbazing was dan ook groot toen deze schatter zich onlangs in het ouderlijke huis aanbood ter schatting ervan. Gelukkig werden wij alsnog telefonisch verwittigd door één van de andere erfgenamen.

Destijds stelde onze notaris dat gelijktijdig met het schatten van de ouderlijke woning de schatter tevens een schatting van de huurprijs zou opmaken maar de schatter heeft hiervoor op voornoemde installatievergadering, waarop wij dus niet aanwezig waren wegens niet officieel uitgenodigd, niet het mandaat gekregen van de vrederechter omdat enkel verzoeker toen aanwezig was en deze hieromtrent geen vraag heeft gesteld natuurlijk. Vandaar dus de concrete vraag of er ergens beschreven staat hoe wij dit alsnog kunnen bekomen?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”