Ik probeer momenteel een dossier te maken om aan te tonen dat de lichamelijke klachten binnen mijn firma door het werk komen.
ongeveer 70% van de mensen heeft daar ongeveer 5x per jaar last van rug of schouders.
Verder zijn er een 4 tal mensen (sommige onder de 30jaar) die echt op de sukkel zijn, dus vb. half jaar ziekekas, jarenlang onderzoeken, pijnklinieken.
Het is heel moeilijk om iets binnen het bedrijf hierrond te organiseren want meestal beginnen die klachten heel stilletjes aan.
Als dan iemand na een half jaar sukkelen (op het werk) tegen de grond gaat omwille van zijn rug, word er gezegd: het is geen arbeidsongeval want het is gekomen door een onderliggend probleem i.p.v. een handeling die met de arbeid te maken heeft.
Voorbeeld: iemand met een slecht hart die op het werk gewoon aan het praten is kan een hartaanval krijgen wat dan geen arbeidsongeval zou zijn
Maar diezelfde persoon kan ook een stroomkabel vastnemen en aan de stroom blijven hangen waardoor zijn hart stopt. wat wel een arb. ongeval is.
verder zijn in het bedrijf zeer veel risico factoren maar die zijn allemaal zeer moeilijk en betwistbaar. warmte, koude, trillingen...
probeer daar normen van vast te stellen en je komt bij reken formules uit waar een universitair diploma voor nodig is.
iemand tips, ideetjes, ervaring mee???