aangifte personenbelasting

wullie
Topic Starter

aangifte personenbelasting

#1 , 25 nov 2009 17:15

Enkele vragen ivm invullen aangifte

vak IV, A: men vraagt daar je loon in te vullen. Wat moet daar precies worden ingevuld: nettoloon ?, brutoloon?, sociale zekerheidsbijdragen inbegrepen of niet ? Bijzondere bijdrage sociale zekerheid erin of eruit?

Wanneer een premie voor groepsverzekering wordt afgehouden: moet die premie erin zitten of moet je hem eruit halen?

De premie moet toch alleszins in code 1285-73 worden ingevuld ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 25 nov 2009 17:52

Uw werkgever moet U een fiche 281.10 bezorgen , waarop die bedragen vermeld staan zoals U ze moet invullen. Tegenwoordig staat zelfs de rubrieknummer van de aangifte erbij.

Loon : bruto belastbaar loon , na aftrek van de bijdragen voor de sociale zekerheid.
Bijzondere sociale bijdrage en premie groepsverzekering zitten in het bedrag van het loon begrepen , maar je moet ze wel vermelden (code 1285 en 1287 ) omdat U ze betaald hebt vanuit uw bruto loon. Ze worden ergens afgetrokken of verrekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter

#3 , 25 nov 2009 19:58

voor bouwsparen en langetermijnsparen zijn er maxima. Wat moet je dan in je aangifte invullen als je meer hebt betaald aan kapitaalaflossingen en premies individuele levensverzekeringen: die maxima of de werkelijk betaalde (hogere) premies?

Reclame

wanton

#4 , 25 nov 2009 20:53

Eerst (laten) berekenen of je toekomt met je kapitaalsaflossingen voor het maximum bedrag. Dan kan je die weglaten. Dat kan resultaat geven later.
Anders vul je de bedragen is zoals ze zijn.
Toet-anch-Amon

wullie
Topic Starter

#5 , 26 nov 2009 12:55

En met intresten?

wat betreft intresten: ik heb meer intresten voor de gewone intrestaftrek dan mijn totaal onroerend inkomen. Het overschot komt wel in aanmerking voor de bijkomende intrestaftrek.

Hoe moet ik dan de aangifte invullen? Alle intresten bij gewone intrestaftrek zetten (code 1146-18) en rekent de administratie het dan uit en zet ze vervolgens het overschot naar de bijkomende intrestaftrek (1138-26) ?

OF

zelf uitrekenen en deel zetten bij 1146 en deel bij 1138?

wanton

#6 , 26 nov 2009 18:57

Alles bij 1138 zetten. De administratie zal eerst rekening houden met de gewone aftrek , ten belope van het geindexeerde kadastrale inkomen. De rest wordt herrekend voor de bijkomende aftrek.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”