Spaarrekening kind eenzijdig opgezegd door ouder

Jorre
Topic Starter

Spaarrekening kind eenzijdig opgezegd door ouder

#1 , 14 aug 2006 14:50

Wat zijn de rechten van de ouder als zijn/haar ex-partner eenzijdig besluit al het spaargeld van hun kind zo maar op andere rekeningen te plaatsen zonder de andere ouder op de hoogte te stellen?

* spaarrekening geopend bij geboorte
* spaarrekenming was gelinkt aan gemeenschappelijke rekening ouders
* ouders konden geen geld opnemen tenzij met wederzijdse toestemming
* co-ouderschapsregeling met bilocatie
* kind is gedomicileerd bij ouder B
* gemeenschappelijke rekening werd geannuleerd door beide ouders na scheiding.
* spaarrekening kind bleef bestaan.
* ouder A bleef bij dezelfde bank
* ouder B (die de spaarrekening opzegde) had geen volmachten meer (volgens de bank).

Doordat het geld versluist is naar andere rekeningen bij dezelfde bank [helft op naam moeder, helft op naam vader (opneembaar door kind bij 18j of eerder bij overlijden ouder(s)] Kan het spaargeld dus niet langer opbrengen ten voordele van het kind, dat momenteel nog geen weet heeft hiervan (nog te jong).

Welke middelen kan ouder A aanwenden:
* indien deze niet op de hoogte was gesteld door ex (per toeval ontdekt)
* om de situatie te laten herstellen zodat hun kind terug intresten kan ontvangen.

* klacht of vervolging indienen? Bij wie? Bank en/of Politie en/of Gerecht?

Wat als de bank in gebreke was?
Kan de situatie alsnog ongedaan worden gemaakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 14 aug 2006 15:02

http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?t=1341

En ga eens langs je raadsman/vrouw, die kan je juist vertellen wat je moet doen om dat geld terug op die rekeningen te krijgen

basejumper

#3 , 14 aug 2006 18:49

Jorre,

Principi?le en pragmatische aanpak :

Je echtgenote had niet het recht dit te doen. Meer nog, de bankbediende in kwestie had evenmin het recht dit te doen. Indien je deze operatie dus wil laten annuleren neem je best even contact op met de kantoordirecteur om dit te bespreken. Je kan je bij gebrek aan respons ook nog wenden tot de ombudsdienst van die bank. Normaal moet hier een oplossing uit resulteren.

Pragmatisch : voor zover ik je uitleg goed begrepen heb gaat het hier waarschijnlijk om een verzekeringsspaarplan (helft op naam moeder, helft op naam vader, beschikbaar op 18 of bij vooroverlijden) met de ouders als verzekeringsnemer en de kinderen als begunstigde.

Het is me in elk geval een raadsel hoe zij op jouw naam een verzekeringsspaarplan kan openen zonder dat jij tekende.

Indien je echtgenote het correct speelt kan dit in het belang van de kinderen zijn. De opbrengst van dergelijke verzekeringsspaarplannen ligt een stuk hoger dan op klassiek spaarrekeningen net omdat die op lange termijn beleggen terwijl spaarrekeningen eigenlijk dagdagelijks opvraagbare gelden zijn. Het verschil op lange termijn bedraagt zo'n 2,5 tot 3 % wat wel aanzienlijk kan zijn.

Blijft wel de juridische realiteit dat intussen de gelden niet meer op naam staan van de kinderen, maar op naam van vader/moeder als verzekeringsnemer. Tussen vandaag en de 18 jarige leeftijd van de begunstigde kinderen kan elke nemer tussentijds de begunstiging wijzigen.

Om hier enigszins (doch niet absoluut) een beperking in te bouwen kan u wederzijds de begunstiging in naam van de kinderen aanvaarden (aangetekend schrijven aan verzekeringsmaatschappij) waardoor wijziging moeilijker wordt.
Laatst gewijzigd door basejumper op 15 aug 2006 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Jorre
Topic Starter

#4 , 15 aug 2006 02:30

Dank jullie beide.

Dit geval is van toepassing op mijzelf.
Er bestond eerder een life junior rekening op mijn naam.
Af en toe schreven we een bedrag over van de spaarrekening van mijn kind op die life verzekering.

Nu heeft mijn ex op eigen houtje de rekening opgesplitst in twee, en een eigen verzekeringsrekening geopend op haar naam.
Nu zijn beide halve bedragen elk op ??n van deze rekeningen gestort.
Daarna heeft mijn ex de spaarrekening laten annuleren.

Mijn ex heeft mij niet op de hoogte gebracht, en toen ik haar vroeg om de reden, wilde zij mij die niet geven.
Ik kwam er pas enkele maanden later toevallig achter toen ik geld op de spaarrekening wilde storten en die niet meer bleek te bestaan.
Ik verdien voldoende, en heb geen enkele reden om mijn kind financieel nadeel toe te brengen, dus begrijp ik absoluut niet waarom mijn ex deze actie heeft doorgevoerd.
Tenslotte, om geld van die spaarrekening af te halen is de handtekening vereist van beide ouders, zo is ons toch verteld door de bankagente bij opening van die rekening nu acht jaar geleden.

Ik ben niet tegen het principe va de verzekeringrekening, maar wel tegen het feit dat mijn ex mij niet op de hoogte heeft gesteld; meer nog, ik ben er niet mee akkoord dat zij de spaarrekening kon laten opzeggen zonder mijn akkoord of medezeggenschap, temeer omdat wij evenveel rechten als plichten plegen te hebben als ouder.
Ik moet nog zien of dit geld via die verzekering meer opbrengt als via de spaarrekening, maar zoals eerder aangebracht, het steekt mij vooral dat ik niet op de hoogte werd gebracht als ouder en houder van de rekeningen.

Ik heb klacht ingediend via het klachtenformulier van de desbetreffende bank, en ook via mijn agentschap. Dit gebeurde enkele weken geleden, maar tot vandaag bleef men mij een antwoord schuldig.

Mijn advocaat heeft ondertussen aan tegenpartij gevraagd om deze actie ongedaan te maken. Het is nu wachten op een antwoord.

Terug naar “Andere”