regeling erfenis

topolino
Topic Starter

regeling erfenis

#1 , 29 nov 2005 08:35

Mijn meter is enkele maanden geleden gestorven. Zij woonde samen met iemand (mijn peter ook al overleden).
De enige erfgenamen zijn mijn nonkel, ik en mijn zus (vader is ook al gestorven).
Mijn nonkel regelt zo een beetje de doodschuld van mijn meter. Maar ik en mijn zus worden een beetje buitengesloten.
Weet er iemand wat onze rechten zijn. Mijn grootouders hadden een huis (eigendom) waar de vriend van mijn meter nu nog in woont. Heeft hij enige inspraak op de erfenis (huis, ...) ze waren niet getrouwd.
Kunnen we gegevens opvragen over het huis, openstaande rekeningen of schulden enz... en hoe moeten we dit doen? :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum

#2 , 29 nov 2005 18:09

Mijn meter is enkele maanden geleden gestorven. Zij woonde samen met iemand (mijn peter ook al overleden).
De enige erfgenamen zijn mijn nonkel, ik en mijn zus (vader is ook al gestorven).
Mijn nonkel regelt zo een beetje de doodschuld van mijn meter. Maar ik en mijn zus worden een beetje buitengesloten.
Weet er iemand wat onze rechten zijn. Mijn grootouders hadden een huis (eigendom) waar de vriend van mijn meter nu nog in woont. Heeft hij enige inspraak op de erfenis (huis, ...) ze waren niet getrouwd.
Kunnen we gegevens opvragen over het huis, openstaande rekeningen of schulden enz... en hoe moeten we dit doen? :?:

Uit bovenstaande gegevens maak ik op dat er hier sprake is van plaatsvervulling. U en uw zus nemen de plaats in van uw vader. Zodoende is de erfenis principieel als volgt verdeeld uw zus 1/4; jij 1/4 en uw nonkel 1/2. Indien dit niet klopt heb ik een verkeerd beeld over uw familiale situatie of zijn er elementen in het spel die u niet meegedeeld hebt.

De vriend van uw meter ? Wat is zijn statuut ? Geniet hij een vruchtgebruik, is hij een bezetter ter bede , huurt hij dat gewoon ? Wat staat er in het testament van de overledene ? Als ik dit niet weet kan ik niet zeggen wat zijn rechten zijn en of u er iets kan tegen ondernemen.

Algemeen gesteld is mijn advies: ga even langs bij de notaris van de overledene en zoek uit wat de titel is van die vriend.

succes B.

wolf2

#3 , 31 dec 2006 07:44

Als er geen testament is, dan heb je gelijk om te schrijven:

"De enige erfgenamen zijn mijn nonkel, ik en mijn zus."

Maar je meter kon bij testament beschikken over de geheelheid van haar goederen: broers zijn immers geen reservataire erfgenamen.

En het zou me wel verbazen dat uw meter niets geregeld zou hebben voor haar vriend, want anders moet hij de dag van het overlijden zelf de woning verlaten...

Reclame

j.demoor

#4 , 02 jan 2007 16:43

?Art.739.Plaatsvervulling is een fictie van de wet, volgens welke de vertegenwoordigers in de plaats, de graad en de rechten van de vertegenwoordigde treden.Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats...?(Burgerlijk Wetboek).
U en uw zus vervullen de plaats van uw vader en u hebt aldus dezelfde rechten en plichten als uw nonkel.U zal dus allen samen de successie dienen aan te geven en daartoe de gegevens dienen op te vragen,o.m. bij kadaster en banken .

De vriend van uw meter kan enkel rechten putten uit een eventueel testament te zijnen gunste.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”