valse domiclie

Dino996
Topic Starter

valse domiclie

#1 , 17 nov 2009 21:53

een buur van mij die blijkbaar geen papieren heeft en woont in een gebouw die 'onbewoonbaar' is verklaard, is op zoek naar een adres om zich te domicilieren. Ik woon in een gebouw waar nog 2 verdiepingen leeg staan, waarvan op 1 etage de verhuurder gedomicilieerd is die hier in de praktijk niet woont. Nu heb ik al niet veel zin om voor liefdadigheidsinstelling te spelen, maar indien ik hieraan toch zou meedoen (want hij heeft het gevraagd), door hem de toegang te verlenen en een dubbel vd sleutels vd voordeur te geven voor wanneer de wijkagent komt om te zien of hij hier wel degelijk woont, is dit strafbaar voor mij indien het uitkomt dat hij hier toch niet woont?

Tussen haakjes, naar de verhuurder moet niet worden gekeken (toch niet id praktijk) want hij heeft een renovatiecontract met de eigenaar waar hij niet aan voldoet (hij renoveert niet), dus kan hij geen contracten geven en ontvangt hij ook geen geld van zijn huurders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 nov 2009 01:05

Het zou beter zijn als de persoon contact opneemt met het lokale OCMW. U stelt zich effectief bloot aan mogelijke vervolging door zowel de politie (vervalsing adresgegevens) als door de verhuurder (toegang verschaffen tot het pand van vreemden en hen met sleutels toegang verschaffen tot gedeeltes die u niet huurt, iemand toestaan zich in te schrijven in het pand van een ander zonder dat deze hiertoe toestemming verleent of de goederen van de eigenaar blootstellen aan boedelbeslag mochten er zich schulden ontwikkelen om er enkele zo onmiddellijk uit het hoofd op te noemen.)

Niet doen dus.

Dino996
Topic Starter

#3 , 18 nov 2009 13:10

oke bedankt! Ik zal hem naar het OCMW door verwijzen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2009 20:20

OCMW zal hem zelfs een 'adres' geven --- in Antwerpen is dat L. G. straat nr 33

Vandebos

#5 , 22 nov 2009 11:45

Vandaag in de Standaard:
Turtelboom pakt fraude met fictieve adressen streng aan — Er komt een hardere aanpak voor fraude met fictieve domicilieadressen. Wijkagenten zullen een speciale opleiding krijgen en aanbieders van nepadressen worden streng bestraft. Om te waarschuwen voor het probleem, stuurt minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) een omzendbrief naar alle steden en gemeenten.

Fictieve domicilieadressen worden almaar vaker open en bloot op het net aangeboden. Sommige advertenties laten er weinig twijfel over bestaan: ‘Niet om te wonen, enkel om deurwaarders te vermijden of een hogere uitkering te verkrijgen.' De fictieve adressen worden aangeboden voor een ‘prijsje' van 150 tot 200 euro per maand. Dikwijls dienen ze om schuldeisers te slim af te zijn, maar even vaak probeert men met zo'n postadres een hogere uitkering te krijgen.

Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open VLD) startte vorig jaar een onderzoek naar het fenomeen. Bedoeling is nu dat het probleem op verschillende fronten wordt aangepakt. Zo gaat er dit jaar nog een speciale omzendbrief naar alle steden en gemeenten, waarin uitdrukkelijk voor het fenomeen wordt gewaarschuwd. Ook nieuw is dat alle politierekruten en wijkagenten vanaf volgend jaar een speciale opleiding krijgen om dit soort sociale fraude tegen te gaan. En dan zijn er nog de strengere straffen voor iedereen die zo'n nepadres aanbiedt. ‘Die kónden tot nu toe zelfs niet gestraft worden, met alle gevolgen vandien', zegt Turtelboom.

‘Steuntrekkers ontmaskeren'

Daarnaast wordt er ook naar onze noorderburen gekeken, die al veel eerder de strijd tegen nepadressen aangingen. Open VLD-senator Paul Wille heeft een wetsvoorstel klaar dat het makkelijker moet maken om de eigenaars van fictieve domicilieadressen te ontmaskeren. ‘Net als in Nederland moet het ook bij ons mogelijk zijn om bijvoorbeeld bij steuntrekkers het water- en elektriciteitsverbruik te controleren', zegt Wille. ‘Waar er amper verbruik is, kan dan meteen een dossier worden geopend. Dan weet je dat de kans groot is dat de officiële bewoner niet woont op het adres waar hij zijn uitkering ontvangt.'

In Nederland leverde een proefproject in Gelderland-Flevoland alleen al ruim drie miljoen euro op. Vorig jaar werden er zo meer dan 110.000 steungerechtigde Nederlanders betrapt. ‘Het gaat hier niet om een marginaal fenomeen. De vrij grote hoeveelheid te huur aangeboden fictieve postbusadressen toont aan hoe hoog de nood is.'

artemis

#6 , 22 nov 2009 12:15

Tja, ik zou ze de kost niet willen geven, al die mensen met een valse domicilie want het zijn er wel veel.

Bedenk ook hoeveel van de meest betaalbare woningen er zo uit de huurmarkt blijven, zelfs in de sociale woningsector...

Dino996
Topic Starter

#7 , 01 dec 2009 09:57

waarom geeft het OCMW eigenlijk zo gemakkelijk domicilie adressen weg?

Vandebos

#8 , 01 dec 2009 10:59

Gemakkelijk is het nooit om een adres te krijgen van het ocmw, maar het is wel mogelijk en voor vele mensen zonder vast adres of een lopend immigtratiedossier onontbeerlijk.

Franciscus

#9 , 01 dec 2009 20:18

Hetgeen OCMW geeft is in feite een soort van referentieadres waar alle officiële post toekomt- In Andwerpen is dat de hoofdzetel van het OCMW.
Daarom dat ik schreef LG 33 (voor de insiders van Antwerpen).
De socoale dienst tracht dan die mensen terug op het 'rechte pad' te krijgen.
Een 'vast adres' is daarvoor onontbeerlijk

tianneke

#10 , 09 dec 2009 14:37

Geeft het OCMW meerdere adressen (verschillende locaties)?

Is het initiatief van Mevrouw Turtelboom al in werking?

Franciscus

#11 , 09 dec 2009 18:54

bij mijn weten 1 - al de andere adressen zijn de werkelijke verblijfadressen.
Ttz de adressen waar betrokkenen hun inschrijving hebben - indien ze daar echter geen belangen hebben de kwartierinspecteur verwittigen dan kan hij hen schrappen.

Terug naar “Andere”