Ik heb een zaak in tweedehandsbouwmaterialen (werktuigen, etc) en koop dus geregeld werktuigen aan van zowel zelfstandigen, als uit faillisementen, als van particulieren (einde bouw, erfenissen, op verkoopssites, etc..).
Ik stel vast dat bepaalde particulieren mij redelijk veel te koop aanbieden of redelijk veel verkopen (op bijvoorbeeld Kapaza) tegen goede (maar niet overdreven lage) prijzen. Zij maken daar mijn inziens dus een soort van zwart handeltje van.
Mijn grootste bezorgheid is nu dat daar gestolen goed tussen kan zitten wat ik absoluut niet wil aankopen en vandaar mijn vraag: hoe kan ik dit tegengaan? (wat zijn de goede praktijken om correct in te kopen)? Op dit moment laat ik hun altijd een papier tekenen met hetgeen ze verkopen aan mij, de prijs en hun adres zodat alles traceerbaar is, alleen kan ik die gegevens niet controleren of ze correct zijn.
Mijn tweede vraag is: als ik een vermoeden heb dat de bewuste particulier zwart handelt (=25% van Kapaza denk ik), is dat dan ook al strafbaar op zich?