Alimentatie

Carmen1980
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alimentatie

#1 , 22 nov 2024 21:50

Beste,

Ik bevind me in een financiële impasse en had graag jullie advies gehad. Hieronder kort opgesomd wat de situatie is:

- vrouw, 44 jaar
- feitelijk “gescheiden” sinds 2020 na 21 jaar relatie
- een mutuele dochter van 18 jaar (actuele leeftijd)
- ik ben verhuisd naar de VS in maart 2024, getrouwd met een Amerikaan en uitgeschreven uit Belgisch bevolkingsregister (permanent resident status)
- Dochter sinds maart 100% ten laste van vader
- in onderling overleg betaal ik 150 EUR onofficiële alimentatie per maand voor dagdagelijkse zaken (eten,..) en betaal ik 50/50 wat school, boeken, busabonnement e.d. kosten betreft.

Vader ontvangt op deze manier een substantiële belastingsvermindering/teruggave op jaarbasis als kind 100% ten laste is. Ik betaal echter onofficiële alimentatie en andere kosten 50/50 zonder enig belastingsvoordeel.
Wat zijn mijn rechten in dit geval in termen van deelname aan aspect belastingsvermindering, onofficieel wellicht (onderling overleg if applicable?)

Dank alvast. Ik begrijp dat het een uitzonderlijke situatie is met een boekhoudkundig aspect maar alle advies ifv onderling overleg bv is welkom.

Thomas_A

#2 , 23 nov 2024 01:52

De vader heeft een belastingvoordeel doordat zijn dochter ten laste van hem staat, maar dit is toch ook de reële situatie. Waarom zou u recht hebben op een deel hiervan?

Betaalde alimentatie kan ingebracht worden in de Belgische inkomstenbelasting, maar ik neem aan dat u belastingen in de Verenigde Staten betaalt? Kans is klein dat iemand hier in detail kennis van heeft.

basejumper

#3 , 23 nov 2024 14:34

U kon in België perfect genieten van een belastingvermindering voor uw betaalde alimentatie. Het is uw eigen keuze geweest om naar de USA te verhuizen waardoor u blijkbaar aftrek betaalde alimentatie niet meer kan realiseren. Dat is een consequentie van uw eigen beslissing. Waarom zou uw ex daar deels mee moeten voor opdraaien? Aan u om na te kijken of er in Amerikaanse belasting daartoe mogelijkheid bestaat, zonder uit het oog te verliezen dat uw keuze sowieso een veel lagere personenbelasting in USA betekent. Je kan niet en de voordelen van USA en de voordelen van Belgische belasting…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus

#4 , 23 nov 2024 19:12

U schrijft 'feitelijk' gescheiden.
Maar wat is uw huidige toestand en wat staat er in de overeenkomst / vonnis??

Terug naar “Echtscheiding”