Verkeerde uitbetaling kinderbijslag

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Anja Vanneste
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkeerde uitbetaling kinderbijslag

#1 , 22 nov 2024 20:22

Voor mijn opleiding ben ik momenteel bezig met de cursus Sociaal Zekerheidsrecht en de berekening van de kinderbijslag.
Wanneer ik deze bedragen vergelijk dan merk ik dat deze bedragen niet kloppen met de bedragen die mij werden uitbetaald. (In mijn nadeel)
De situatie is als volgt:
Tem oktober 2018 had ik een nieuw samengesteld gezin met 5 kinderen waarvan mijn 3 dochters.
In die situatie werden mijn kinderen (geboortejaar 1998,2001,2004) in rang uitbetaald als 1e, 3e en 5e kind.
Vanaf januari 2018 was mijn oudste dochter niet meer kinderbijslaggerechtigd waardoor de rang van de andere kinderen opschoof.
In november 2018 kreeg ik een brief waarin mij gemeld werd dat door de niet meer feitelijke samenwoning de rang van mijn 2 overgebleven kinderbijslaggerechtigde dochters veranderde naar 1e en 2e rang.
Dus het laagste bedrag voor de oudste, het hogere bedrag voor de jongste.
Nu zie ik echter dat deze wetgeving (geboren voor kinderen vóór 2019) op 1/1/2019 werd gewijzigd waardoor de 2 oudste kinderen een gelijk hoger bedrag zouden krijgen en vanaf het 3e kind de toeslag naar beneden gaat.
En door naar mijn online dossier te gaan en de berekeningen effectief te openen, zie ik dat mijn beide dochters de bedragen ontvingen volgens de nieuwe wetgeving maar wel in rang 3 en 5 (zoals ten tijde ik gehuwd was) en niet in rang 1 en 2.
Wanneer ik dan bereken wat ik al die jaren ben misgelopen, dan gaat dit over een gigantisch bedrag.
Kan ik dit terugvorderen?

Vely

#2 , 25 nov 2024 23:12

Je moet per bijslagtrekkkende kijken waar die recht op heeft 12/2018.
Jouw kinderen zijn oudste Rang 1 en jongste rang 2.
Op 1/2019 worden de bedragen van de rangen omgedraaid.:
oudste krijgt rang 2
Jongste krijgt rang 1
Totale bedrag blijft hetzelfde. Enkel de verdeling per kind is gewijzigd

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”