aankoop woning, huurder na opzegtermijn nog aanwezig

fillemon1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aankoop woning, huurder na opzegtermijn nog aanwezig

#1 , 18 nov 2024 19:07

hallo,

een vriend van me heeft een appartement "gekocht". de akte zou vandaag getekend worden, maar de notaris was ziek, en dus is die zaak een paar weken uitgesteld;

Een half jaar geleden heeft hij met de eigenares, als ook met de huurster een document ondertekend, waarbij de eigenares de opzeg van 6 maand gaf aan de huurster. de huurster is evenwel nergens te bekennen maar al haar spullen staan nog in het appartement. de kans is groot dat ze er nog woont. het appartement is nog niet van de nieuwe eigenaar, maar hij vreest dat hij er binnen twee weken niet gaat in kunnen;

iemand een idee hoe dit verder moet. hij kan de huurster niet aansporen om er uit te gaan, aangezien hij geen eigenaar is; hij kan wel de eigenares aansporen om dit te doen, maar de eigenares wil er geen energie in steken....

iemand een idee hoe dit verder moet ? kan er een aangetekend schrijven vertrekken naar de eigenares met een ingebrekestelling over het niet nakomen van de afspraak ? kortom wie is hier verantwoordelijk voor wat, wie zou er best aangeschreven worden, en kan er eventueel schadevergoeding geeist worden aan de eigenares of huurster als de man niet over zijn pand kan beschikken ?
indien hij zelf moet overgaan tot uitzetting, hoe loopt deze procedure dan (via vrederechter ?), hoe snel kan dit en wat zou dat kosten ?

dankjewel.

Thomas_A

#2 , 18 nov 2024 20:55

Ben je zeker dat de opzeg van de vorige eigenaar geldig is? Kon deze op dat moment opzeg geven wegens verstrijken 3-jarige periode of aflopen contract korte duur?

De verkoop zelf is immers geen geldige reden voor opzeg. Dit moet de nieuwe eigenaar doen na de verkoop.

fillemon1
Topic Starter

#3 , 18 nov 2024 23:23

dank voor de reactie,

ik heb de overeenkomst die ze getekend hebben nog niet onder ogen gehad. ik meen begrepen te hebben dat er in stond dat er overeengekomen werd om de huur te beeindigen; als je dat als huurster ondertekent, dan denk ik niet dat ze hier kan op terug komen.

ik weet dat de huurster er 20 jaar heeft gewoond. Welke de modaliteiten waren van het huurcontract weet ik ook niet.

dankjewel, ik zal deze vragen doorspelen en kom hier op terug;

Reclame

Terug naar “Huren”