Beste juristen,
Ik heb een vraag over mijn kippenhok en bijhorende ren op agrarische grond. Het gaat om een kleine, verplaatsbare opstelling met slechts vijf kippen. Het hok is eenvoudig en voorzien van een overdekte ren, gespannen met kippenhaas (gaas) ter bescherming tegen roofdieren zoals vossen en uilen. Helaas heeft een vos eerder door de ren een kip gegrepen, en zie ik regelmatig roofvogels in de bomen wachten. Zonder deze bescherming zouden mijn kippen niet veilig zijn.
Op hetzelfde domein, maar op een andere plaats, had ik eerder een verplaatsbare tent staan. Na discussie met de gemeente heb ik deze tent afgebroken. Nu dreigde de gemeente ook met een PV als ik mijn tractor en aanhangwagen niet zou weghalen van het terrein, omdat ik geen professionele landbouwer ben. Dit geeft mij veel stress.
Nu maak ik mij zorgen dat de gemeente in de toekomst moeilijk zal doen over mijn kippenhok en ren. Volgens mijn begrip van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) wordt er gesproken over weidedieren, maar kippen (en pluimvee) worden niet specifiek vermeld. Hierdoor vraag ik mij af of mijn kleine, verplaatsbare opstelling wettelijk is toegestaan. Het verwijderen van deze voorzieningen zou mijn kippen in gevaar brengen, wat voor mij geen optie is.
Mijn vragen zijn:
Mag ik een klein, verplaatsbaar kippenhok en beschermde ren laten staan op agrarische grond, ook als ik geen professionele landbouwer ben?
Hoe wordt pluimvee wettelijk behandeld in vergelijking met weidedieren volgens de VCRO?
Hoe kan ik mij juridisch voorbereiden mocht de gemeente een PV opmaken of verdere stappen ondernemen?
Alvast hartelijk dank voor jullie advies en hulp!