foutieve interpretatie van vonnis door notaris ?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Neilorak
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

foutieve interpretatie van vonnis door notaris ?

#1 , 17 nov 2024 12:44

situatie: scheiding sinds 2020, vereffening-verdeling werd een lijdensweg van jaren, wegens veel schulden van 1 van de gewezen partners.  Na de scheiding had de man nog een faillissement van een commanditaire vennootschap (die tot op vandaag nog steeds niet kon afgesloten worden), daarna werd hij toegelaten tot een CSR.  Een eigendom dat nog in onverdeeldheid was, kon niet verkocht worden wegens beslaglegging door 1 van de schuldeisers. Uiteindelijk werd via de rechtbank toch een toelating bekomen voor verkoop.  Die verkoop ging door in december 2023 en het geld dat na betaling van hypotheek overbleef (wat best een flink bedrag was), staat nu al bijna een jaar vast bij de notaris, aangezien de man wegens de CSR (begonnen febr. 2024) zelf geen "daden van buitengewoon beheer" mocht stellen en niets mocht ondertekenen.  De notaris stelde een dading op, die aan de arbeidsrechtbank werd voorgelegd, met daarin een voorstel tot verdeling en de vraag om het aandeel van de man naar de curator te storten.

De rechtbank oordeelde: "De arbeidsrechtbank machtigt persoon X tot het ondertekenen van de dading waarin de
schuldenaar overgaat tot vereffening en verdeling van de ontbonden huwelijksgemeenschap en de
post-communautaire onverdeeldheid, welke bestond tussen hemzelf en persoon Y, waarbij aan persoon Y een bedrag van XXX euro wordt uitgekeerd en aan
persoon X een bedrag van xxx euro, dit onder voorbehoud van de notariskosten.
De arbeidsrechtbank wijst het verzoek tot machtiging om de gelden uit te betalen op de rekening
van de curatele van de C.V. XYZ af als ongegrond.
De arbeidsrechtbank machtigt om de gelden voorlopig op de derdenrekening van de notaris te laten
staan, voor zover er bezwaar zou zijn om de gelden in toepassing van artikel 1675/9 §1, lid 1, 4° van
het Gerechtelijk Wetboek over te maken op de rubriekrekening van de collectieve schuldenregeling."

er werd ook in de bovenstaande motivering expliciet vermeld:
"persoon X werd toegelaten tot de collectieve schuldenregeling. Dit betekent dat alle schuldeisers, inclusief desgevallend de curatele, de samenloop moeten respecteren zoals voorzien
in artikel 1675/7 §1 van het Gerechtelijk Wetboek.
De curator van de failliete vennootschap C.V. XYZ of de schuldeisers van die failliete vennootschap
voor de schulden waarvoor persoon X desgevallend hoofdelijk gehouden is, dienen (tijdig) een
aangifte in te dienen in de collectieve schuldenregeling van persoon X, indien zij aanspraak willen
maken op betaling van hun schuldvordering lastens het persoonlijk vermogen van persoon X.
In deze omstandigheden wijst de rechtbank het verzoek van de schuldbemiddelaar om de gelden
uit te betalen op de rekening van de curatele af als ongegrond."

Ik maakte dit vonnis over aan de notaris met de vraag een afspraak te maken voor het ondertekenen van de dading. Ik hebmeermaals moeten bellen en mailen, voor ik als antwoord kreeg, dat ook de curator nog een akkoord van de ondernemingsrechtbank moet bekomen voor de dading kan ondertekend worden en de gelden kunnen overgemaakt worden... Dat lijkt me niet te kloppen ? aangezien er duidelijk staat dat àlle schulden in de CSR moeten ingediend worden ?  Wat kan ik doen (zonder weer op kosten gejaagd te worden, want deze grap heeft me behalve veel tijd en stress, uiteraard ook al veel geld gekost :-( )

Neilorak
Topic Starter

#2 , 26 nov 2024 09:38

intussen stelde de notaris de vraag aan de curator, wat er nu al dan niet moet gebeuren, maar deze weigert te antwoorden. En als we naar het kantoor bellen worden we afgeblaft en wordt de telefoon dicht gelegd. Daardoor blijft alles (alweer) geblokkeerd.... Niemand die hier duidelijkheid kan scheppen of advies kan geven welke stappen we nog kunnen zetten ?

mava105

#3 , 26 nov 2024 10:49

Waarom steeds maar blijven bellen ?
Wat is er mis met een goede aangetekende brief? Best dan nog met ontvatngsbewijs, en dubbel via de gewone post.

Reclame

Neilorak
Topic Starter

#4 , 27 nov 2024 04:03

We belden maar 1 keer. Maar op mails wordt evenmin gereageerd dus ik heb weinig hoop dat een brief iets anders zal opleveren, als er op een duidelijke mail van de notaris met dringend verzoek zeer snel te reageren al geen antwoord komt 🤷‍♀️
Hij bleek in het verleden ook steeds zeer weinig meewerkend en nu er wellicht minder geld zijn kant uit zal gaan komen dan hij gehoopt had, heb ik het gevoel dat hij nog minder tot actie geneigd is…

Neilorak
Topic Starter

#5 , 27 nov 2024 04:07

Mijn hoofdvraag is eigenlijk vooral hoe de bewoordingen in vonnis te interpreteren.
Ik lees daarin dat mijn aandeel kan vrijgegeven worden en dat er nog stappen nodig zijn voor aandeel van mijn ex-partner (maar dat maakt mijn rekening niet, dan kan ik tenminste verder), maar de notaris wil of durft dat zo niet interpreteren zonder akkoord van de curator (die ooit eens zei dat hij akkoord van Ondernemingsrechtbank ook zou nodig hebben) En net die curator geeft dus niet thuis, via welke weg we ook proberen.

Neilorak
Topic Starter

#6 , 27 nov 2024 04:07

Mijn hoofdvraag is eigenlijk vooral hoe de bewoordingen in vonnis te interpreteren.
Ik lees daarin dat mijn aandeel kan vrijgegeven worden en dat er nog stappen nodig zijn voor aandeel van mijn ex-partner (maar dat maakt mijn rekening niet, dan kan ik tenminste verder), maar de notaris wil of durft dat zo niet interpreteren zonder akkoord van de curator (die ooit eens zei dat hij akkoord van Ondernemingsrechtbank ook zou nodig hebben) En net die curator geeft dus niet thuis, via welke weg we ook proberen.

Neilorak
Topic Starter

#7 , 27 nov 2024 04:07

Terug naar “Stel een vraag”