volgens mij zijn de regels van de gedwongen aankoop hier niet van toepassing, omdat er wel degelijk een contract gesloten is als iemand de gsm nummer heeft doorgegeven van uw zoon, omdat men zich dan akkoord verklaart met de overeenkomst.
Hoe zou men (de operator) kunnen bewijzen dat iemand het gsmnummer van mijn zoon heeft doorgegeven?
En met welk bewijs toont men dan aan dat ik (of mijn zoon) hierdoor zou akkoord gegaan zijn met een overeenkomst?
De overtuiging dat wanneer men een betaalsmsje ontvangt, men dan niet anders kan en verplicht is om de operator hiervoor te betalen en dat de operator hier niets heeft mee te maken, zit er bij de meesten kennelijk heel diep in.
Het is door deze (verkeerde) overtuiging dat dergelijke praktijken blijven voortbestaan.
Vooraleer een operator een betaalsmsje doorstuurt én hiervoor een bedrag aanrekent, zou ze eerst van de aanbieder moeten een afdoende bewijs ontvangen hebben dat hiervoor een (wettige) overeenkomst bestaat. Zoniet overtreedt de operator de bepalingen van artikel 76 van de wet op de handelspraktijken.
Nu beweert de operator dat ze 'met de aanbieder niets te maken heeft'.
Sms STOP naar de nummer van wie je die sms'en krijgt, dan is het 9 keer van de 10 in orde, maar daar heb je je geld niet mee terug.
Bel ook eens naar uw operator, die mensen kunnen dan u op de hoogte brengen als er nog eens regelmatigheden vastgesteld worden, en zo zouden die nummers geblokkeerd kunnen worden - althans, dit vertelde een medewerkster in het programma "Peeters en Pichal" op Radi o 1.
Ik heb de operator opgebeld en die heeft mij ook aangeraden om een 'STOP' te sms-en naar het betreffende nummer maar voor mij betekent dit hetzelfde als de volgende fictieve situatie:
IK ontvang reeds een paar maal ongevraagd boeken in mijn brievenbus afkomstig van een boekenclub, samen met een factuur. Ik contacteer deze boekenclub en die zeggen mij dat ik dat ik hen een brief moet sturen waarin ik mededeel dat ik mijn abonnement wens op te zeggen (hoewel er nooit sprake is geweest van een abonnement). Indien ik deze brief zou opsturen dan geef ik hierin ongewild en verkeerdelijk toe dat er wél een abonnement is.
Ik weiger daarom ook om een stop-smsje terug te sturen naar de afzender en heb de operator telefonisch aangemaand om zelf deze ongevraagde smsjes te stoppen door het betreffende nummer te blokkeren, wat ze ook zouden doen werd mij toegezegd.