sociaal huis wil geen gegevens meedelen v ex-huurder

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jean.valmont
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

sociaal huis wil geen gegevens meedelen v ex-huurder

#1 , 13 nov 2024 09:19

Hallo,

Ik heb een huurder die ik heb laten buitenzetten via rechtbank.

Het vonnis werd geleverd op zijn nieuw adres. Blijkbaar een Sociaal Huis van de gemeente. Hij geniet een ocmw-uitkering.

Nu vraag ik aan die medewerker van dat Sociaal Huis of hij al een betalingsplan heeft opgesteld. Hij zal niet alleen bij mijn schulden hebben.
Na weken naast de kwestie te antwoorden en telkens mijn verzoek door te sturen naar collega's (waarbij niemand antwoord geeft), hebben ze nu geantwoord dat
hij geen client meer zou zijn en
dat ze niet mag zeggen of hij er nog woont
of van een ocmw-uitkering geniet.

Aangezien ik van het antwoord niet veel geloof en ze mij al een paar maanden aan het lijntje houden, vraag ik mij af of hetgeen ze mij zeggen klopt.

Alvast bedankt

LennieK

#2 , 13 nov 2024 10:21

Uiteraard dat zij u deze gegevens niet mogen geven. Als u de (voormalige) huurder een aangetekend schrijven wil richten, of een vonnis wil laten betekenen, dan volgt u de geijkte wegen en laat u dit doen door bijvoorbeeld een deurwaarder.

Lelie60

#3 , 13 nov 2024 12:59

Deze mensen moeten natuurlijk de privacy wetgeving respecteren. Bovendien zijn dit hun "klanten" . Zonder hen hebben ze geen werk. Ik heb het er wel moeilijk mee dat ze bewust tegen verhuurders zaken verbloemen of zelfs liegen. Laatst presteerde iemand van deze diensten het zelfs om tegen de verhuurder te beweren dat een kandidaat-huurder naast een volledige invaliditeitsuitkering ook nog inkomsten had uit een full time flexi job. Zonder haar aanwezigheid bevestigde hij dat dit zwartwerk was in restaurant van familie. Ze had ook geadviseerd dat alleen de partner met uitkering zich moest laten inschrijven zodat ze kon genieten van sociaal tarief water en elektriciteit.

Reclame

Franciscus

#4 , 13 nov 2024 15:27

Was u daarbij aks de medewerker van de sociale dienst dat gezegd heeft?
Dan adviseer ik dat u direct aangifte bij politie gaat doen voor aanzetten tot valse aangiften om sociale fraude te plegen.
Is een wanbedrijf en strafbaar met een gevangenisstraf tot 5 jaar.
En u bent in kennis van het misdrijf.

jean.valmont
Topic Starter

#5 , 13 nov 2024 17:45

Was u daarbij aks de medewerker van de sociale dienst dat gezegd heeft?
Dan adviseer ik dat u direct aangifte bij politie gaat doen voor aanzetten tot valse aangiften om sociale fraude te plegen.
Is een wanbedrijf en strafbaar met een gevangenisstraf tot 5 jaar.
En u bent in kennis van het misdrijf.
Ik heb telkens gecommuniceerd via e-mail.

Ik vroeg gewoon (via e-mail) of hij al een afbetalingsplan had opgesteld. Twee maanden aan een stuk telkens de vraag rondsturen naar andere en geen enkele die antwoordde. Omdat het mij beu was heb ik dan naar allemaal terzelfdertijd geschreven en eens van mijn oren gemaakt. Toen was er reactie.

Bij Sociaal Huis vroegen ze wat mijn relatie was met hem. Ik had alle documenten al eens doorgestuurd die ze vroegen en hebben het nogmaals gedaan.
Toen kreeg ik als antwoord (via e-mail) dat hij geen klant meer was bij hen. Raar, want dat kon ze toch al gezegd hebben. Ik heb meer het gevoel dat ze die beschermen tegen de schuldeisers.

Als ik vroeg waar hij nu woonde en of hij nog van ocmw-uitkering genoot, wist ze te zeggen (via e-mail) dat het beroepsheim is om iets te zeggen over zijn dossier. Ik zou het raar vinden mocht hij in die 2 maanden geen ocmw-uitkering meer hebben en ergens anders wonen.

bosprocureur

#6 , 13 nov 2024 18:34

Als hij ergens anders woont, is de kans groot dat hij in een andere gemeente ingeschreven is, en dus bij een ander OCMW terecht komt.

jean.valmont
Topic Starter

#7 , 13 nov 2024 20:12

Als hij ergens anders woont, is de kans groot dat hij in een andere gemeente ingeschreven is, en dus bij een ander OCMW terecht komt.
Hoe kan je weten of er een afbetalingsplan is?

Marcus Aurelius

#8 , 13 nov 2024 22:47

Vermoedelijk gaat het hier om een referentieadres. Een referentieadres biedt de persoon de mogelijkheid om een administratieve verankering te hebben en zijn briefwisseling te ontvangen. Het is dus niet enkel in het belang van de betrokkene, maar ook in het belang van derden (gerechtsdeurwaarders, schuldeisers, overheidsdiensten, …).Als deze persoon nog schulden bij u heeft, dan kan u hem hierover aanschrijven via zijn "referentieadres". Als de "schuldenaar" zich bij zijn bevoegd OCMW aanbiedt voor schuldbemiddeling/budgetbegeleiding kan de budgetbegeleider samen met betrokkene nagaan hoe uw vordering zou kunnen aangepast worden. De maatschappelijk werker of het OCMW mag u onder geen enkel beding meedelen of betrokkene in het genot is van een "tussenkomst van het ocmw". Dit behoort inderdaad tot hun strikte beroepsgeheid, maar normaal ook. Het is tenslotte een schuldvordering tussen u een de betrokkene persoon en niet tussen u en het OCMW. Hoe jammer dat het ook klinkt, u bent volledig afhankelijk van de "goodwil" van de schuldenaar. Als er niets kan aangeslagen worden, zal u niet ver komen en zal u moeten overwegen om of uw tijd af te wachten tot er een mogelijkheid van betaling bestaat of kosten maken met procederen die u dan ook weer bovenop de rest van de schuld komen. Hier wordt dan ook op geen enkele wijze aangezet tot frauduleus gedrag....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”