Overlast huurders sociaal verhuurmaatschappij

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Yordy.ve
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overlast huurders sociaal verhuurmaatschappij

#1 , 03 nov 2024 20:24

Beste leden,

Korte situatieschets;
Ouders wonen al meer dan 10 jaar in een sociale woning zonder enige problemen. Dit betreft een woning met onderverdiep en bovenverdiep met gescheiden inkom. Mijn ouders wonen op het bovenverdiep.

Er is altijd rust geweest en de wijk behandelt elkaar ook met de nodige respect.

Sinds kort woont er een koppel beneden die iedere nacht geluidsoverlast veroorzaakt. Dit start rond 22 uur wanneer ze hun roes hebben uitgeslapen en eindigt tegen de ochtend. Dit gaat van kabaal, slaan naar elkaar, junkies opvangen in hun woonst enz. Tijdens de dag lopen ze rond in de tuin met een bijl en mes aan het slaan naar de planten of aan het schoppen tegen de voordeur van mijn ouders.

Mijn ouders worden telkens verbaal aangevallen, uitgescholden, zelfs bedreigd dat ze hun iets zullen aandoen. Er word ook express tegen hun gewandeld als ze elkaar kruisen op straat.

Mijn ouders hebben al een petitie opgestart die de ganse wijk heeft ondertekend om te overhandigen aan de sociaal verhuurmaatschappij. Bellen naar de sociaal verhuurmaatschappij. Maar nergens kunnen ze helpen.

De politie word elke nacht opgebelt, komt ter plaatse en kan volgens hun woorden hier helemaal niet veel aan doen.

Mijn ouders hun gezondheid gaat ziender ogen achteruit aangezien deze mensen verplicht zijn om nu tijdens de dag hun slaap wat in te halen.

Mijn vraag is kort, kan hier iets concreet worden ondernomen. Ik kan me niet inbeelden dat je zomaar elke nacht een volledige wijk op stelten mag zetten en dit zomaar kan, alsook mensen mag bedreigen. Is de enige mogelijkheid dat hier iets ondernomen wordt vanaf er gewonden of erger vallen? Want in een psychose van hun drugs en drankgebruik gaat dit vroeg of laat wel gebeuren.

Nieuwe bewoners staan al gekent bij de politiezone en hebben ook al in de gevangenis gezeten. De plaats is Oostende.

CityBird

#2 , 04 nov 2024 07:03

Mijn vraag is kort, kan hier iets concreet worden ondernomen.
Heel erg weinig. Zolang de huurders betalen en geen schade toebrengen aan het pand heeft de verhuurder heel weinig opties.

The Oscars

#3 , 04 nov 2024 09:38

Beste leden,

Korte situatieschets;
Ouders wonen al meer dan 10 jaar in een sociale woning zonder enige problemen. Dit betreft een woning met onderverdiep en bovenverdiep met gescheiden inkom. Mijn ouders wonen op het bovenverdiep.

Er is altijd rust geweest en de wijk behandelt elkaar ook met de nodige respect.

Sinds kort woont er een koppel beneden die iedere nacht geluidsoverlast veroorzaakt. Dit start rond 22 uur wanneer ze hun roes hebben uitgeslapen en eindigt tegen de ochtend. Dit gaat van kabaal, slaan naar elkaar, junkies opvangen in hun woonst enz. Tijdens de dag lopen ze rond in de tuin met een bijl en mes aan het slaan naar de planten of aan het schoppen tegen de voordeur van mijn ouders.

Mijn ouders worden telkens verbaal aangevallen, uitgescholden, zelfs bedreigd dat ze hun iets zullen aandoen. Er word ook express tegen hun gewandeld als ze elkaar kruisen op straat.

Mijn ouders hebben al een petitie opgestart die de ganse wijk heeft ondertekend om te overhandigen aan de sociaal verhuurmaatschappij. Bellen naar de sociaal verhuurmaatschappij. Maar nergens kunnen ze helpen.

De politie word elke nacht opgebelt, komt ter plaatse en kan volgens hun woorden hier helemaal niet veel aan doen.

Mijn ouders hun gezondheid gaat ziender ogen achteruit aangezien deze mensen verplicht zijn om nu tijdens de dag hun slaap wat in te halen.

Mijn vraag is kort, kan hier iets concreet worden ondernomen. Ik kan me niet inbeelden dat je zomaar elke nacht een volledige wijk op stelten mag zetten en dit zomaar kan, alsook mensen mag bedreigen. Is de enige mogelijkheid dat hier iets ondernomen wordt vanaf er gewonden of erger vallen? Want in een psychose van hun drugs en drankgebruik gaat dit vroeg of laat wel gebeuren.

Nieuwe bewoners staan al gekent bij de politiezone en hebben ook al in de gevangenis gezeten. De plaats is Oostende.

De sociale huisvestingsmaatschappij heeft de plicht om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid niet in het gedrang komt en er geen overmatige hinder wordt veroorzaakt. De huurder is op grond van de huurovereenkomst verplicht om aan omwonenden zo min mogelijk overlast te bezorgen. De huisvestingsmaatschappij kan bij blijvende tekortkomingen van de huurder, de huurovereenkomst opzeggen. U kan klacht indienen bij zowel de Vlaamse ombudsdienst als bij de Toezichthouder van het agentschap Wonen in Vlaanderen, zie: https://www.vlaanderen.be/sociaal-woonb ... ichthouder
.

Reclame

The Oscars

#4 , 04 nov 2024 10:37

Het vertonen van gedrag dat de leefbaarheid van de omgeving ernstig verstoort, kan dit nog? Neen, dit is voor andere sociale huurders niet acceptabel.

Zoals ik eerder geschreven heb, kan vraagsteller zich wenden tot de toezichthouder die een procedure kunnen opstarten om dergelijk gedrag aan te pakken.
.

CityBird

#5 , 04 nov 2024 10:42

De sociale huisvestingsmaatschappij heeft de plicht om ervoor te zorgen dat de leefbaarheid niet in het gedrang komt en er geen overmatige hinder wordt veroorzaakt. De huurder is op grond van de huurovereenkomst verplicht om aan omwonenden zo min mogelijk overlast te bezorgen. De huisvestingsmaatschappij kan bij blijvende tekortkomingen van de huurder, de huurovereenkomst opzeggen. U kan klacht indienen bij zowel de Vlaamse ombudsdienst als bij de Toezichthouder van het agentschap Wonen in Vlaanderen, zie: https://www.vlaanderen.be/sociaal-woonb ... ichthouder
Ja, maar in die verwoordingen staat nergens een concrete definitie van marginaal gedrag, hoe je dit vaststelt en in welke mate dit een inbreuk is op die huurovereenkomst.

Het zou natuurlijk heel fijn zijn mocht je als verhuurder kunnen vragen dat de psycholoog langs kwam en een “attest van marginaal gedrag” aflevert.

Zelfs dan is dit een verschuiving van het probleem, men moet immers op zoek naar een nieuwe woonst.

CityBird

#6 , 04 nov 2024 10:55

Zoals ik eerder geschreven heb, kan vraagsteller zich wenden tot de toezichthouder die een procedure kunnen opstarten om dergelijk gedrag aan te pakken.
Als ervaringsdeskundige (privéverhuurder) weet ik dat dit onrealistisch is omdat het waardenpatroon van een bepaalde strata in de bevolking te ver afwijkt van de norm. Dat waardenpatroon verandert niet van vandaag op morgen, ook niet na ernstige reprimandes, zelfs een succesvolle uitzetting, of welk middel dan ook, toelaatbaar binnen de grenzen van een democratische samenleving

wanton

#7 , 04 nov 2024 11:13

Heel erg weinig. Zolang de huurders betalen en geen schade toebrengen aan het pand heeft de verhuurder heel weinig opties.
[/quote]

Deze mening is toch een beetje te simpel.....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

CityBird

#8 , 04 nov 2024 11:20

Welke (realistische) optie zie je dan voor de TS?

Freec

#9 , 04 nov 2024 11:39

Huisbaas kan inderdaad niks doen aan burengeschillen... dat hoort onder de privesfeer.

De enigste die iets kunnen doen, is politie... en topicstarter die met de pv’s naar de vrederechter stapt.

The Oscars

#10 , 04 nov 2024 11:41

Welke (realistische) optie zie je dan voor de TS?
De sociale verhuurder moet sowieso bemiddelen in conflictsituatie tussen huurders. Dit behoort tot hun basisbegeleidingstaken. Als dit geen oplossing biedt, kunnen er nog andere maatregelen genomen worden, zoals een klacht bij de toezichhouder.
De toezichthouder kan een heleboel administratieve maatregelen ondernemen tegen de huurder die voor overlast zorgt: geldboeten, enz. Als dit niet helpt, kan zij de zaak aanspannen bij de vrederechter, huurontbinding, uithuiszetting, enz.

Er bestaat een heel arsenaal aan mogelijkheden om dat zootje ongeregeldheden aan te pakken.
Laatst gewijzigd door The Oscars op 04 nov 2024 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
.

The Oscars

#11 , 04 nov 2024 11:46

Huisbaas kan inderdaad niks doen aan burengeschillen... dat hoort onder de privesfeer.

De enigste die iets kunnen doen, is politie... en topicstarter die met de pv’s naar de vrederechter stapt.
Het betreft hier om sociale huurwetgeving, waarin een overlastbeding is opgenomen in de huurovereenkomst. De verhuurder heeft dan ook de juridische verplichting om de overlast op te lossen.
.

bosprocureur

#12 , 04 nov 2024 11:56

Het betreft hier om sociale huurwetgeving, waarin een overlastbeding is opgenomen in de huurovereenkomst. De verhuurder heeft dan ook de juridische verplichting om de overlast op te lossen.
OK, maar beslist NIET op de manier die hier iemand een beetje suggereerde !
[Dergelijk marginaal volk zouden ze definitief uit de maatschappij moeten verwijderen door ze te euthaniseren.

Ieder heeft recht op zijn mening, maar wie kan daar nu achter staan?

mava105

#13 , 04 nov 2024 12:26

Is dit in Nederland?
De gebouwindeling is typisch voor Nederland.

The Oscars

#14 , 04 nov 2024 12:42

De plaats is Oostende, schrijft topic starter.

Yordy, laat u dus niet ontmoedigen door bepaalde reacties die stellen dat hieraan niets te doen is. Zoals ik al eerder zei, is de sociale verhuurder volgens de sociale huurwetgeving verplicht de overlast aan te pakken.
.

The Oscars

#15 , 04 nov 2024 13:13

Een goede vriend van mij woont ook in een sociale woning en werd eveneens aan hun lot overgelaten door de sociale huisvestingsmaatschappij vanwege een overlast veroorzakende buur. Mijn tussenkomst destijds heeft ervoor gezorgd dat de huisvestingsmaatschappij haar verplichtingen is nagekomen
.

Terug naar “Stel een vraag”