Het raam van het bureel van de buurman op de 1ste verdieping en nog een ander raam op de gang, dat niet afgeschermd is of geblindeerd (geen gordijnen of een folie) geeft uitzicht op mijn tuin en hij kan binnenkijken door mijn schuifraam en het raam van de eetkamer. Bij mij hangen er weliswaar witte rolgordijntjes die het licht nog binnenlaten. Echter als binnen het licht aan is heeft hij nog steeds inkijk. De buurman zit dagelijks, s’avonds na het werk en in het weekend, achter zijn bureel zonder het licht aan te doen. Je kan dus enkel s’avonds als het donker is zien of hij er zit door de reflectie van zijn computerscherm.
Bij de bouw van zijn woning (5 a 6 jaar geleden toen ik voor langere tijd in het buitenland en de plannen niet heb bekeken) hadden we beslist om een betonnen afschutting te plaatsen om elk onze privacy te waarborgen. Ik heb aan de zijkant van mijn huis een terras waar ik me niet meer comfortabel en bekeken voel.
Een maand of drie geleden heb ik hem hierover aangesproken en maakte hem attent dat hij een betonnen afsluiting wou (waarvan ik de helft betaald heb) om elk onze privacy te hebben. Zijn woning heeft allemaal ramen zonder gordijnen of enige afscherming. Hij begreep mijn bezwaar en zei me dat hij aan het kijken was om lamellen te hangen (een folie wou hij niet) die hij dan zou dichtdoen als hij in zijn bureel zou zitten. Echter is ook dat nog geen waarborg voor mijn privacy gezien het van zijn goeddunken afhangt of hij de lamellen dicht doet of niet, of op een kiertje laat staan.
Twee weken geleden heb ik hem via email de vraag gesteld me te laten weten hoe ver hij staat met een oplossing die ook onze privacy waarborgt, zonder enig antwoord….. Op de gemeente weten ze me te vertellen dat dit niet met stedenbouw te maken heeft maar met de burgerwetgeving op privacy.
Zijn woning ligt ongeveer 5 meter van de scheidingsgrens en mijn woning op 8 meter.
Wat zijn mijn rechten omtrent deze en wat kan/mag ik doen? De situatie is uitermate vervelend en ik wil mijn best doen om burenruzie te voorkomen. Bedankt alvast.