AOW uit NL en pensioen uit Belgie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Gert64
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

AOW uit NL en pensioen uit Belgie

#1 , 24 okt 2024 17:13

Ik heb tot mijn 54e in NL gewoond en gewerkt en nu al een aantal jaren werkzaam als zelfstandige en zal hier tot ook na pensioen blijven wonen.
Kan iemand mijn vertellen hoe het dan met pensioen gaat? België kent een minimumpensioen. Heb ik daar dan recht op na aftrek AOW of zoiets? ik kom er niet uit...

Gert64
Topic Starter

#2 , 24 okt 2024 17:14

Dus vanaf mijn 54 in België

wanton

#3 , 24 okt 2024 17:35

Als u als gepensioneerde in België woont, zal u toch voor de jaren in Nederland pensioen trekken van ginder volgens de geldende reglementen ( Aow, pensioenfonds) en voor de jaren hier eventueel van de Pensioendienst. Een gepensioneerde betaalt echter belastingen in het land waar hij woont. Dus ook op uw Nederlands pensioen. Vermits er geen voorafname is op uw Nederlands pensioen, gaat u wel een vrij hoge afrekening kunnen krijgen. En tegenwoordig geven deze landen zo'n informatie aan mekaar door. Je kan er niet aan ontsnappen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 24 okt 2024 21:54

De jaren van wonen en werken in Nederland, m.a.w. de tijdvakken die opgenomen worden in de opgave aow-tijdvakken zullen meegeteld worden om uit te maken of u voldoet aan de jarenvoorwaaarde om in aanmerking te komen voor het minimumpensioen. De jaren België zullen echter enkel in teller gevoegd worden om desgevallend opgetrokken te worden tot de desbetreffende breuk van het gewaarborgd minimumpensioen. Voor de jaren zelfstandige zal u alleen een pensioen opbouwen voor de kwartalen dat er volwaardige bijdragen met recht op pensioen werden betaald. Concreet, bewijst u België en Nederland samen 45 jaar, en in België bv. 12 jaar, dan zal u maximum 12/45ste van het gewaarborgd minimumpensioen kunnen ontvangen. AOW zal je vanaf de AOW-leeftijd ontvangen en een opgebouwd ouderdomspensioen kan u desgevallend aanvragen voor de wettelijke AOW-leeftijd. Als zelfstandige kan u ook in België een aanvullend pensioen opbouwen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gert64
Topic Starter

#5 , 25 okt 2024 14:18

Dank Marcus voor het zeer heldere antwoord!

Terug naar “Stel een vraag”