#6 , 20 okt 2024 12:41
Beste
Eén van mijn vrienden is piloot en ik ben zijn bankier. als vrienden bij hem vragen om geld te lenen antwoordt hij met de boutade 'ik Geb een overeenkomst met mijn bankier : zolang hij niet met mijn vliegtuig kan vliegen, ga ik zijn job niet overnemen...'
Met vrienden moet je wandelen en niet handelen is een oude volkswijsheid. En die klopt in dit geval. ik voel aan dat je onzeker bent en op één of andere manier een garantie wil inbouwen. Maar je hebt niet de vakkennis om risico's in te schatten en sluitende contracten op te stellen. Wat ook normaal is.
Dus : doe het niet. Stuur hem naar een bank. En als hij daar geen krediet krijgt is het omdat hij niet kredietwaardig is. En dan moet je zeker voorzichtig zijn. Want banken doen graag leningen voor goede risico's. Daar leven ze van...
Als je toch iets wil doen is het simpel : jij koopt zelf die wagen. Factuur en inschrijving op jouw naam. En in de verzekering laat je hem toevoegen als gewone bestuurder. Je neemt ook een omniumverzekering want als hij de wagen tegen een muur parkeert ben je je geld ook kwijt.
En je laat hem de wagen maandelijks huren voor een prijs gelijk aan de afgesproken maandebateling + omniumpremie.
Op het moment dat hij niet meer betaalt maak je een einde aan de overeenkomst en neem je de wagen terug.
Zorg dat het origineel inschrijvingsbewijs in jouw bezit blijft. Zo kan de auto ook niet verkocht worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.