Akte erfopvolging onroerende goederen.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
El Stavio
Topic Starter

Akte erfopvolging onroerende goederen.

#1 , 16 okt 2024 16:37

Beste leden,

Is het normaal dat de notaris 842 € vraagt om de 'akte van erfopvolging onroerende goederen' zelf aan te vragen?Ik weet wel dat er ook zo iets is als een 'attest erfopvolging',maar ik meen dat zulks meer te maken heeft met het deblokkeren van de rekeningen na overlijden van de erflater.Ik weet ook dat de aanvraag van zulke akte/attest normaliter binnen de zes maanden na overlijden dient te gebeuren.Dit zou in dit geval niet zijn gebeurd,enkel het 'attest erfopvolging' is opgevraagd door de kinderen van de erflater.De ouderlijke woning die door de erfenis werd verkregen is verkocht en wordt normaal volgende week geregistreerd bij de notaris,maar deze meende nu pas dat de 'akte van erfopvolging onroerend goederen' nog ontbrak,en gezien de korte tijdspanne die nog rest ter registratie zou hij deze de akte blijkbaar via een spoedprocedure zelf aanvragen.Is het normaal dat hij een dermate hoog bedrag vraagt om de 'akte van erfopvolging onroerende goederen' aan te vragen voor een in principe simpel papiertje?En worden die dossiers dan niet beter voorbereid/nagekeken op voorhand vraag ik me af?

Nog een prettige dag/avond allen!

El Stavio

basejumper

#2 , 16 okt 2024 19:17

Een akte van erfopvolging onroerend goed is in se niet noodzakelijk en wordt daarom pas opgevraagd als er een verkoop gebeurt. Want op dat moment wordt het wel nodig om tegenstelbaar de eigenaars te duiden De kost lijkt me conform de dure notariskosten…Dus op zich niet abnormaal. Hoewel duur natuurlijk. Toch nuanceren : dat ampel papiertje is wel het resultaat en synthèse van veel meer achterliggend werk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

El Stavio
Topic Starter

#3 , 16 okt 2024 21:13

Dank voor de reactie basejumper.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”