vraagje over onroerend goed

bartman
Topic Starter

vraagje over onroerend goed

#1 , 10 okt 2024 16:51

Destijds midden jaren 90 kocht mijn moeder een appartement en zette het op mijn naam. Ik ontvang sedertdien het aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing. Wat gebeurt er wanneer mijn moeder komt te overlijden? Wordt de waarde van dat appartement meegeteld in de berekening van de erfbelasting als onderdeel van de onroerende goederen of niet? De enige erfgenamen zijn mijn zus en mezelf.

basejumper

#2 , 10 okt 2024 18:49

U zal moeten zien of het effectief in volle eigendom op uw naam staat. Ik vermoed van wel want als de aankoop in naakte eigendom (kinderen) - vruchtgebruik (moeder) was geweest, zou de onroerende voorheffing bij de vruchtgebruiker terechtkomen.
Indien uw zus reservatie erfgenaam is en niet betrokken was bij deze 'schenking' en ook geen ander gelijkwaardige schenking ontving kan er wel mogelijk een inkorting moeten gebeuren bij het overlijden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bartman
Topic Starter

#3 , 10 okt 2024 20:23

Op myminfin staat bij dit onroerend goed:
Totaal aantal eigenaars
1
Naam van de eigenaar(s)
( Volle eigendom: 1/1 ) mijn naam

Reclame

bullgod
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2024 15:38

"Destijds midden jaren 90 kocht mijn moeder een appartement en zette het op mijn naam."

dit is uiteraard een manier van verwoorden; wat u schrijft, kan letterlijk niet (tenzij moeder een onroerende schenking deed).
u kocht een appartement en moeder heeft het betaald?
noch het goed, noch de waarde zal tot de nalatenschap van moeder behoren (mbt de fiscale aangifte).

nadien bij de verdeling, zal zus desgevallend inderdaad gelijkstelling kunnen vragen.
aangezien u dus waarschijnlijk een roerende schenking kreeg van moeder (en geen onroerende) zal zus m.i. niet de inbreng in natura in de onverdeelde nalatenschap kunnen vorderen.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”