Feitelijk gescheiden sedert 2023 en de ex wil nog verder niks regelen, dus staat er niks op papier. Wel zijn we gehuwd met scheiding van goederen.
Vorig jaar kregen we van de belastingen 6800€ terug voor het jaar 2022. Bij deze aanslag zat direct de melding dat, gezien we feitelijk gescheiden zijn, dit bedrag niet aan ons beiden werd uitbetaald, maar dat ieder zijn deel kreeg. Eerlijk dus.
Voor het jaar 2023 echter zou ik, moest ik gescheiden zijn, terug 4000€ terug krijgen.
Ik had geen zicht op haar deel van de aangifte, en was dus heel verrast toen ik begin deze week de aanslag kreeg met de melding dat we plots 3200€ moeten terugbetalen aan de belastingen.
Nu wordt er geen onderscheid gemaakt. Wel heb ik op papier dat dat bedrag integraal door haar komt. Zij is door de ex-werkgever in 2023 royaal uitbetaald geweest na ontslag en moest in feite meer dan 7000€ terug betalen aan de belastingen.
Maar aangezien we nog steeds gehuwd zijn, worden die bedragen samen geteld. Ik verlies dus niet alleen 4000€, maar die wordt integraal aangewend om haar belastingen terug te betalen.
Zou ik hier iets tegen kunnen beginnen, of dat bedrag terug eisen van haar? Ofwel via een ingebrekestelling, ofwel via de vereffening verdeling?
Ik heb haar gevraagd om niet alleen de 3200€ te betalen, maar mij ook 4000€ over te maken, aangezien ik dat verlies doordat zij nog steeds niets wil regelen. (jaja, ik weet het, ik had al lang een advocaat moeten raadplegen om van het mens af te raken. Zal ook zeer binnenkort gebeuren. Ze heeft mijn goedheid om vechtscheiding te vermijden lang genoeg misbruikt).
Natuurlijk zegt ze dat ik naar mijn 4000€ kan fluiten, maar de 3200€ gaat ze wel aan de belastingen betalen.