Aanspraken bij vechtscheiding

Tank
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aanspraken bij vechtscheiding

#1 , 02 okt 2024 18:55

Beste,

Ik zit in een gerechtelijke vereffening, getrouwd onder gewone huwelijksstelsel.

Ik verhuur 5 panden, en daarnaast nog een gezinswoning waar ex woont.

grote twistpunt: ik heb erfenis ontvangen van mijn vader en daarmee bepaalde panden gekocht om te verhuren, ontvangen via schenkingen voor zijn dood.
Tevens heb ik ook geld geleend(via overschrijving). Dus schenking behoort tot mijn eigen vermogen en lening is van het huwelijksvermogen die dient terug te betalen. Ex redeneert niet zo. Voor haar is het simpel: Activa - schuld aan de bank = restsaldo te verdelen tussen de 2. Daarom dat overeenkomen niet lukt.

In 2014 advocaat ingeschakeld, pas in 2017 PV opstart werkzaamheden.
Tot nu toe zijn er enkel voorstellen en tegenvoorstellen gedaan, maar is er geen akkoord.
In 2020 hebben we dan beiden een akkoord gegeven om alles te verkopen(had ik beter niet gedaan, dit staat nuwel in de PV bij notaris)

De strategie van mijn advocaat is: alles verkopen nu en dan verderzetten bij de notaris, vervolgens naar de fase van aanspraken waar we schenkingen en leningen tov familie ter sprake zullen brengen.

Mijn strategie nu: landmeter expert inschakelen mits akkoord met ex om een bindende schatting te vragen, dat is de waarde van activa al duidelijk, dan naar de fase van aanspraken gaan. Omdat de schattingen bindend zijn kunnen we bij de fase van aanspraken meer druk uitoefenen. Bij de aanspraken is de tegenpartij ook verplicht om binnen x aantal maanden te reageren op de aanspraken(schenking en lening familie ipv alles weg te wuiven en te negeren) En verkopen kan ook tijdens de fase van aanspraken denk ik dan.

Wat is een beter strategie volgens jullie? Want dit is ondertussen een ellenlange vechtscheiding.
De advocaat is van 2014 en tot op heden niet betaald. Dat gebeurt achteraf. Wss heeft hij hierdoor gepusht op verkoop?

Alle hulp is welkom, want ik weet het echt niet meer.

Sirkii

#2 , 03 okt 2024 18:57

Wettelijk,stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten: wat bewijsbaar van u is voor je trouwde of verkregen werd door erfenis/schenking blijft van u. Wat verworven werd binnen het huwelijk is elk de helft.

Let wel: huurinkomsten gaan naar de gemeenschap en - denk ik - meerwaarden op onroerend goed ook. Raar dat uw advocaat dit niet aanpakt…..

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”