Huurder heeft het pand niet op tijd ontruimd

EVP
Topic Starter

Huurder heeft het pand niet op tijd ontruimd

#1 , 30 sep 2024 17:31

Ik heb een pand gekocht met een huurder in. Omdat het een EPC G was, ben ik verplicht om renovatie werken uit te voeren. Ik heb dan besloten om alles te renoveren zodat het een EPC A wordt.
Ik heb de procedure gevolgd die staat beschreven ( 6 maand, + reden , + bestek, ... )
Het pand zou leeg moeten zijn op 1/10/2024 en ik heb een tweetal weken nog eens gepolst bij de huurder en alles zou in orde zijn voor een sleuteloverdracht op 30/9.
Nu laat hij mij zaterdag weten dat de verhuisfirma niet is komen opdagen en hij geen idee heeft wanneer de inboedel weg zal zijn. Blijkbaar is hij ondertussen wel verhuisd. Nu heb ik al de werkmannen on hold gezet totdat het pand ontruimd is.
Hij heeft mij net gecontacteerd en omdat hij werkt in shiften, zal het pas ten vroegste 10/10 leeg gemaakt worden.

Ik vermoed dat ik genoeg heb om een schadevergoeding te eisen wegens bezettingsschade? Of bezie ik dit verkeerd?
Indien niet, Hoe bereken ik dit? Dagprijs berekenen gebaseerd op zijn huurprijs en dat aftrekken van de waarborg?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2024 18:51

Dat lijkt me redelijk, maar voor vrijgave van de huurwaarborg zal u toch een akkoord nodig hebben of via de vrederechter moeten passeren.

KJ86

#3 , 30 sep 2024 23:28

Ook op mail zetten dat door zijn laattijdige verhuis, de werken een serieuze vertraging opgelopen hebben. In principe moet je binnen de 6 maanden starten na het einde van de opzegperiode.
Dat zal wel nog mogelijk zijn maar je weet het niet, misschien zegt die aannemer de 11de oktober dat hij ergens anders gestart is. Het is nooit slecht om de zondebok op voorhand aan te duiden.

Reclame

basejumper

#4 , 01 okt 2024 19:29

Beste

een vrederechter vraagt doorgaans hoe de schade begroot werd. Dus een berekening van de schade gestaafd door enige documentatie.
Indien de werken vertraging oplopen kan u natuurlijk ook later het gerenoveerde pand verhuren. Indien door de vertraging het pand pakweg een maand later verhuurd wordt is dat al 1 maand huurschade. Indien de aannemer door de vertraging elders beging en vertraging verhoogt dan verhoogt ook uw nadeel. Staaf dat dan met documenten. Maar een schade claimen zonder berekening pakt meestal niet goed uit.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

EVP
Topic Starter

#5 , 02 okt 2024 13:43

Dank je,

Het is nu niet de bedoeling om de huurder uit te buiten.
De aannemer begint nu 14/10 ipv 1/10. Dus ik ga gewoon een dagprijs aanrekenen per dag dat de aannemer later begint. Ik heb het ook al aan de huurder laten weten.
Alles is goed gedocumenteerd, dus ik vermoed dat daar geen problemen van zullen komen.
En de huurwaarborg is niet op een geblokkeerde rekening. Die heeft de vorige eigenaar doorgestort. Het gaat om een verhuurcontract van 1996, dus alles stond daar nog in belgische franken in 😅.

Terug naar “Huren”