erfenis

maxmax186
Topic Starter

erfenis

#1 , 28 nov 2005 16:11

hallo
heb een vraagje
Ik ben een gescheiden homo vader,en heb reeds lange tijd een relatie met mijn vriend die bij mij komt inwonen binnenkort.
De woning is mijn eigendom (of de bank zoals je wil :) en verzekerd met een 100% schuldsaldoverzekering.Nu wil ik de zekerheid dat mijn vriend na mijn overlijden in deze woning mag blijven wonen.Hoe leg ik dat aan boord zonder mijn wettige erfgenaam (mijn zoontje) te ontzien...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum

#2 , 29 nov 2005 18:15

hallo
heb een vraagje
Ik ben een gescheiden homo vader,en heb reeds lange tijd een relatie met mijn vriend die bij mij komt inwonen binnenkort.
De woning is mijn eigendom (of de bank zoals je wil :) en verzekerd met een 100% schuldsaldoverzekering.Nu wil ik de zekerheid dat mijn vriend na mijn overlijden in deze woning mag blijven wonen.Hoe leg ik dat aan boord zonder mijn wettige erfgenaam (mijn zoontje) te ontzien...

Klassiek probleem van velen dat eigenlijk geen probleem is. Ik geef u ter info dat u kan huwen als u dat wil. Ander mogelijkheid is een wettelijke samenwoning aangaan. (= simpele verklaring gaan doen bij ambetenaar burgelijke stand) of gewoon samenwonen, dit heet dan een feitenlijke samenwoning.

Als antwoord op uw vraag. Uw zoontje is hoe dan ook erfgenaam van u. Hij is zelfs reservatair erfgenaam. U gaat naar de notaris, maakt een testament waarin u stelt dat u het vruchtgebruik van uw woning na uw dood wenst toe te kennen aan uw "vriend". De blote eigendom van dat huis zal naar uw zoontje gaan. Bij de dood van uw vriend zal het vruchtgebruik van het huis volledig aanwassen bij de blote eigendom van uw zoontje. Deze zal dan pas ten volle over het huis beschikken.

Op deze manier respecteert uw de wettelijke voorschriften ivm het erfrecht van uw zoontje, en realiseert u uw doel.

Voor een advies meer op maat zal uw notaris uw graag een eerste advies geven.
Veel succes, groeten aan de notaris :wink:

B.

Wesley

#3 , 01 dec 2005 19:09

Euh...

Huwen is hier m.i. geen opmossing. Voor zover ik weet zijn de burgerlijke gevolgen van een homo-huwelijk niet volledig gelijkgesteld met het hetero-huwelijk, concreet geen erfrecht.

Wettelijke samenleving heeft een symbolische waarde, meer niet. Dus geen erfrecht.

Feitelijke samenleving geeft u geen erfrecht.

LET WEL: 1 jaar onderbroken feitelijk samenleven of wettelijk samenleven (meteen) doen u vallen in rang 1 van de successierecht (laagste tarief).

Dit laatste is interessant bij testament (wordt belast aan tarief successierechten): het vruchtgebruik legeren aan uw vriend.

Probleem hierbij: de reserve van uw zoon. Bij een legaat wordt de reserve gerespecteerd. Concreet: als de waarde van het vruchtgebruik groter is dan de reserve, krijgt uw vriend niet de volledige vruchtgebruik, en dus niet het volledige genot. (waarde vruchtgebruik zal hoog zijn als u 'jong' overlijd)

Andere mogelijkheid: een beding van aanwas.

Biedt grotere zekerheid, maar belast bij overlijden aan het registratierecht van 10%, dus duurder.

Daarvoor raadpleeg je best een notaris gezien het vrij moeilijk is dit overzichtelijk te doen via een post. (kan telefonisch)

Reclame

Bibendum

#4 , 01 dec 2005 19:21

Het was niet mijn bedoeling om de schijn te wekken dat huwen een oplossing was voor uw probleem.

Daarom zette ik "ter info" ertussen. Mijn oplossing voor uw probleem begint vanaf alinea 2.
Wesley heeft in deze volledig gelijk.

Mijn excuus voor de mogelijke verwarring.
B.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”