Re: Fotografie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
lukasi
Topic Starter

Re: Fotografie

#1 , 13 sep 2024 09:07

Originele vraag is helaas verdwenen. Hoe moet een btw correctie van 21% naar 6% bij fotografie gebeuren?

Geen idee wat er bij fotografie aan 6% kan gerekend worden. Met deze uitleg ga je echt niet ver komen.
Voorbeeld vanuit mijn zelfstandige aktiviteit.

Wij plaatsen een terras in natuursteen met verlichting .
Eerst zien of de woning ouder is dan 10 jaar en prive eigendom.
Ik ga even uit van Ja anders is het 21%

dan moet ik zien of dit terras aansluit aan de woning of vrij in de tuin ligt .
Stel tegen de woning dan is dit 6%
vrij in de tuin is het 21%

Nu die verlichting.
De kabels zijn 6% als de woning 6% kan en als het terras 6% is
Maar wat met de armaturen ?
Zijn ze onwrikbaar INGEBOUWD in het terras ? Ja , dan 6%
Nee dan 21%

En een lamp op een paaltje dat met 4 vijsjes vast zit op de tegel is NIET ingebouwd. Dat word dus 21% btw.
Sommige controleurs hebben hierdoor ook de kabels aan 6% naar 21% gebracht omdat de armaturen 21 werden.
Een overleg met wat advocaten en boekhouders hebben hen bakzeil getrokken omdat kabels in een woning ook 6% zijn omdat de woning 6% is.

LeenW

#2 , 13 sep 2024 09:22

Fotografie kan inderdaad deels aan 6% btw, zie bv.
https://adeconsultants.be/algemeen/foto ... -hanteren/

Ze kan de btw terugvorderen via creditnota's, maar dan is de vraag naar wie de btw moet gaan. Als het puur een foute boeking is, is de teveel betaalde btw uiteraard voor uw dochter, maar indien de klanten te veel btw betaald hebben, moet de btw wel terug naar hen gaan.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2024 10:31

Indien het om particuliere klanten gaat, is de afgesproken prijs toch inclusief btw.

Als blijkt dat 6% mocht aangerekend worden i.p.v. 21%, moet er effectief een factuurcorrectie gebeuren. Echter is dit volgens mij een nulfactuur waarbij de maatstaf van heffing en btw-bedrag aangepast worden, maar totaalbedrag niet wijzigt.

Reclame

LeenW

#4 , 13 sep 2024 11:12

Het zal er wat van af hangen van wat er juist gebeurd is. Het meest waarschijnlijke (afgaande op de eerste post) lijkt mij inderdaad dat het een foute boeking van de boekhouder is en dan is het simpelweg intern te corrigeren. Maar als er ergens iets van btw werd gecommuniceerd naar de klanten toe (bv. "prijzen inclusief 21% btw"), zal de teveel betaalde btw toch naar hen moeten gaan.

Voyager

#5 , 13 sep 2024 16:22

Het is een hardnekkig fabeltje dat fotografie onder 6% btw valt. Dit is niet het geval, het is 21% zoals de meeste werken.
Er zijn 2 uitzondering waar fotografie onder 6% kan vallen:

1. Kunst: Als de fotograaf een kunstwerk (afgewerkte foto) verkoopt. Kunst moet uitgaan van de creatie en initiafief van de fotograaf zelf en kan dus nooit in opdracht zijn. (Tenzij de opdracht "maak mij een kunstwerk" is)
Iets als een trouwreportage of foto's voor een website kunnen nooit kunst zijn.

2. Boek: Boeken en magazines vallen onder 6%. Als de fotograaf enkel een boek of cataloog afleverd kan dit onder 6% vallen. Ook alle werkzaamheden (maken foto's, layout, ...) en het drukwerk (kan ook eigen geprinte bladen zijn die gebonden zijn in een boek) die leiden tot het boek vallen dan onder 6%. Wel factureren als boek met vermelding inclusief fotografie en opmaak.
Deze optie kan gebruikt worden voor bvb een trouwreportage. Maar in dat geval mag er enkel een trouwalbum(s) afgeleverd worden en geen losse prints of digitale beelden.
Indien er ook iets anders word geleverd dan albums moet je het deel fotografie gaan opsplitsen in een deel voor het boek en een deel voor de andere zaken. Het deel voor andere zaken valt dan onder 21%.

De boekhouder is hier dus juist om 21% aan te geven en behoud je voor latere problemen.
Als de werkzaamheden voor een particulier gebeurd zijn kan je dan ook niets meer recupereren want aan een particulier reken je een prijs btw inbegrepen en zal je nadien de juiste btw moeten afdragen.
Indien het facturen aan een bedrijf zijn kan je altijd vragen om deze opnieuw te mogen maken met de juiste btw. Voor een bedrijf maakt de btw eigenlijk niet uit, deze is toch recupereerbaar.

Thomas_A

#6 , 13 sep 2024 18:23

De voorwaarden in de link van LeenW zijn toch duidelijk en niet zo vergezocht. Het lijkt me niet zo raar dat de TS hier kan onder vallen.

lukasi
Topic Starter

#7 , 14 sep 2024 08:55

Rare dingen hier.
Waar is het OPENINGSBERICHT naar toe van de topicstarter ?
Mijn bericht was een antwoord op de vraag van 6 of 21% zo algemeen gesteld dat je net zo goed naar de garage kon gaan en vragen: ik wil een auto met 4 wielen, een stuur en 5 plaatsen.

Thomas_A

#8 , 14 sep 2024 09:11

Rare dingen hier.
Waar is het OPENINGSBERICHT naar toe van de topicstarter ?
Mijn bericht was een antwoord op de vraag van 6 of 21% zo algemeen gesteld dat je net zo goed naar de garage kon gaan en vragen: ik wil een auto met 4 wielen, een stuur en 5 plaatsen.
Inderdaad raar dat het openingsverhaal weg is.

Op zich was de vraag niet of er 6 of 21 % moet aangerekend worden. Wel of en hoe er een correctie achteraf moet gebeuren indien een verkeerd tarief is aangerekend.

LeenW

#9 , 14 sep 2024 09:26

Zeer vreemd inderdaad, Mogelijk heeft een moderator zich vergist (er komen heel wat spam berichten binnen de laatste tijd). Ik zal de bovenste post aanpassen zodat er terug een vraag staat.

Terug naar “Stel een vraag”