Mijn vriendin is een niet - EU burger maar haar grootvader was een Italiaan.
Mits het aantonen van verwantschap kan mijn vriendin daarom aanspraak maken op de Italiaanse nationaliteit, via de procedure Jure Sanguinis.
De volledige procedure staat hier uitgelegd.
https://consbruxelles.esteri.it/en/serv ... sanguinis/
We zijn sinds vorig jaar wettelijk samenwonend in België. Ik moest daarvoor bij de gemeente een hoop papieren binnenbrengen, waaronder een bewijs van voldoende inkomen. Ondanks onze wettelijke samenwoning moet DVZ immers groen licht geven voor haar verblijfsrecht hier. We zijn met alles in orde, maar Dienst Vreemdelingenzaken deed heel vervelend over de berekeningen van mijn boekhouder (ben zelfstandige). Ze oordeelden dat zijn berekeningen "niet objectief genoeg" waren en wezen de eerste aanvraag af. De boekhouder viel van zijn stoel want hij is hier ervaren in. De afwijzing van DVZ heeft ertoe geleid dat men haar verblijfsrecht in België probeert in te trekken. Ze heeft hier verdorie Nederlands gestudeerd, een universitair diploma gehaald, vast werk gevonden. En nu al die hordes genomen zijn behandelt DVZ haar alsof ze hier ongewenst is. Het zit erg diep, bij ons beiden.
We zijn bij een advocaat (ex werknemer bij vreemdelingenzaken) ten rade gegaan. Hij heeft ons advies gegeven over mogelijk ontbrekende documenten. Er is een nieuwe aanvraag opgestuurd maar er zijn geen zekerheden. Mijn vriendin wordt depressief van alle onzekerheden en we willen haar Italiaanse nationaliteit zo snel mogelijk claimen. Als zij Italiaanse is, kan Dienst Vreemdelingenzaken haar namelijk niks meer maken. Ze is dan EU burger.
Voor de Italiaanse nationaliteit kunnen we alle gevraagde documenten voorzien, en beëdigd laten vertalen naar het Italiaans. Maar vervolgens wordt alles opgestuurd naar de Italiaanse overheid en ik hoor zeggen dat het vele jaren kan duren voor zo'n aanvraag rond is. De Italiaanse overheid is schijnbaar de traagste van heel Europa.
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die weten hoe het sneller kan?
Ik heb mensen gehoord die zeggen dat het sneller gaat als we haar domicilie een aantal maanden in Italië zetten.
We moeten dan betalen voor de accommodatie, en voor een advocaat die ons dossier behandelt. Ik denk dat deze contacten heeft met de overheid waardoor we dan voorrang krijgen.
Maar het voelt aan als betalen voor een kat in een zak. Wij hebben graag zekerheden.