Is mijn boekhouder hiervoor aansprakelijk?

Gyllie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Is mijn boekhouder hiervoor aansprakelijk?

#1 , 27 aug 2024 13:15

Hey allemaal,

Ik heb recent het ontwerp voor mijn personenbelasting als zelfstandige ontvangen voor het jaar 2023. Nu blijkt dat ik plots veel meer belastingen moet betaal dan voorzien en wou eens horen of dit de verantwoordelijkheid van mijn boekhouder is.

Eind september 2023 kreeg ik een tussentijds overzicht na het afsluiten van Q3 met een prorating voor heel 2023.
Hierin vermeld de boekhouder letterlijk het volgende:
Volgens het ontwerp heeft u na 9 maanden een winst van +/- € 44.300,00

Als we dit resultaat prorateren naar 11 maanden, zou u een winst hebben van +/- €54.100,00. Op dit resultaat zou u ongeveer € 10.000,00 belastingen moeten betalen.
We stellen voor om een voorafbetaling te doen voor 20 december 2023.

We hebben het resultaat maar geprorateerd naar 11 maanden gezien de laatste maand u gaat werken als werknemer en de inkomsten dus een stuk lager gaan zijn als zelfstandige.
De 12de maand van dat jaar ging ik niet meer als zelfstandige in hoofdberoep zijn dus vandaar de 11 maand.

Nu blijkt bij het opmaken van de personenbelasting dat ik niet € 10.000,00 maar € 21.255,14 moet betalen, wat dus een gigantisch verschil is en geld dat ik ook niet meer beschikbaar heb (omdat ik er van uit ging dit niet nodig was voor de belasting).

Bij navraag aan de boekhouder hoe dit komt is de reactie
Ik wil even verduidelijken dat er inderdaad een extra voorafbetaling van €10.000 vereist was, wat mogelijk niet helemaal duidelijk is overgekomen in de memo die destijds door mij is opgesteld.

Ik besef dat deze communicatie wellicht beter had gekund en wil mijn excuses aanbieden voor de verwarring die hierdoor is ontstaan.
Nu vind ik dit persoon wel een grote fout, waar de boekhouder precies rap probeert over te gaan door zich te excuseren. Daarom wou ik eens navragen of ik mijn boekhouder hier voor verantwoordelijk kan stellen en te zorgen voor een oplossing waarbij ik de €11.000 kan krijgen zonder zelf dit uit de grond te moeten toveren.

LeenW

#2 , 27 aug 2024 13:27

Hebt u die voorafbetalingen dan gedaan of niet? Is er een belastingvermeerdering geweest?

Los van de manke communicatie, winst van 54.100,00 en dan maar 10.000,00 belastingen, dan zouden er bij u toch enkele alarmbellen moeten zijn afgegaan. Zelfs met de afschaffing van attest bedrijfsbeheer zou een ondernemer moeten weten dat het zo niet werkt in België.

Sirkii

#3 , 27 aug 2024 15:06

Je zal dit natuurlijk zelf “uit de grond” moeten toveren als dit correct is. Helaas.

Reclame

Gyllie
Topic Starter

#4 , 27 aug 2024 15:07

Er zijn voorafbetalingen gebeurd en het overige bedrag (gerekend op €10.000 totaal) staat nog klaar voor de betaling.

Ik weet dat de belastingen in België hoog zijn, en daarom nam ik ook steeds de regel om max de helft van inkomen te gebruiken, andere helft apart te houden voor belastingen/RSZ/... Het is omdat de boekhouder expliciet gezegd heeft dat het totaal €10.000 ging zijn dat ik er van uit ging dat ik de rest kon gebruiken. Zelfs als ik reken op die moment nog €10.000 voorafbetaling + reeds gebeurde voorafbetalingen kom ik op €13.000 totaal. Dat is nog steeds een verschil van €8000 tegenover het feit dat de winst uiteindelijk €2000 hoger lag dan toen berekend.

Het is toch uiteindelijk de job van de boekhouder om dat te bereken, ik betaal de boekhouder om die job juist en correct te doen?
Als ik elke persoon die ik betaal om iets voor mij te doen, ook zijn werk dubbel moet gaan doen/controleren is toch onbegonnen werk. Als een dokter een bepaalde ingreep doet, doe je toch ook niet eerst een heel onderzoek of dat klopt? Je betaalt die mens om zijn job te doen, dus ga je er van uit dat die zijn job kent en goed doet?

LeenW

#5 , 27 aug 2024 15:20

Indien geen vermeerdering werd toegepast omwille van gemiste voorafbetalingen, is er hier in feite geen nadeel voor u. Met of zonder de foute inschatting van de boekhouder, was dat uw te betalen belasting geweest.

Een boekhouder moet je altijd controleren. U blijft immers zelf verantwoordelijk tegenover de Staat.

LYNX XX

#6 , 28 aug 2024 09:58

zou toch voorzichtig zijn in de uitspraken. Een boekhouder kan zeer bekwaam zijn maar is geen helderziende/waarzegger.
De voorafbetaling heeft u ook niet gedaan. Hij kan ook moeilijk correct inschatten wat uw inkomsten zijn in kw 4. Bovendien moet u rekening houden : zelfstandige en in dec. werknemer. Belastingschijven al eens nagekeken.

En gezien de verwachte winsten, kunt u de huidige belastingen niet betalen ?? Uitgeven wanneer het echt effectief kan.

denlowie

#7 , 28 aug 2024 10:32

Uit ervaring weet ik dat u zelf verantwoordelijk bent voor u boekhouding.

In een les bedrijfsbeheer zei de docent het volgende !

" Er zijn drie personen die men ALTIJD moet controleren
1/u Boekhouder.
2/ u advocaat
3/ u bank.
""
En daarmee is alles gezegd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX

#8 , 28 aug 2024 11:07

als ervaren rot in het boekhouder/accountancy zie ik niet in wat deze boekhouder zou verkeerd hebben gedaan. Hij had een bijkomende voorafbetaling voorgesteld van € 10.000 wat niet was gebeurd. Zo kan ik ook uitmaken uit de topic dat u niet volledige zelfstandige in hoofdberoep bleef vanaf 01.12.2023 misschien dan in bijberoep ( ? is niet duidelijk ), en als werknemer.
Juist die combinaties verhogen uw inkomsten en belastingen, waarmee de boekhouder geen houvast heeft.

Het is veel voorkomende fout bij zelfstandigen de overgebleven winsten op te souperen, en dikwijls met gevolg betalingsmoeilijkheden en faillissementen.

Toch eerst eens in de eigen kijken.

Terug naar “Handelspraktijken”