In 2022 heb ik ingetekend op een promo voor studenten bij Telenet met een vaste prijs en van onbepaalde duur (zolang ik ingeschreven ben als student). Nu in augustus 2024 verhoogt Telenet toch de prijs. Zij verwijzen hiervoor naar hun algemene voorwaarden omdat dit een tariefplan zou zijn. Ik ben daarop naar de ombudsdienst voor Telecom geweest. Zij doen volgende uitspraak
“Het studententarief (Easy Internet aan € 20/m en All Internet aan € 25/m) blijft van toepassing zolang de student als
student ingeschreven is (student zal hiervoor jaarlijks op voornoemd e mailadres gecontacteerd worden) en vervalt
wanneer het internetabonnement wordt gecombineerd met TV of een vaste telefoonlijn.”
Hierbij wordt duidelijk gemeld dat het tarief (en niet het tariefplan) geldig blijft zolang de klager student is. Het tarief
voor de twee deelnemende producten wordt tevens duidelijk gespecifieerd.
Dat de klager momenteel nog als student geregistreerd staat, wordt niet door de operator in twijfel getrokken.
Bijgevolg meent de Ombudsdienst dat er voor de operator geen reden is om andere tarieven toe te passen voor de klager.
Specifieke aanbeveling van de Ombudsdienst:
De Ombudsdienst beveelt Telenet Group aan om een tarief van € 25 per maand toe te passen voor het abonnement All Internet zolang de klager als student geregistreerd staat.
Telenet legt deze beslissing naast zich neer en eist een hoger bedrag.
Mijn vraag is, wat moet ik nu doen?
1) Het oorspronkelijke bedrag van €25 per maand blijven betalen - met als risico dat Telenet mijn internet afsluit
2) Proactief Telenet dagvaarden via deurwaarder voor het vredegrecht?