opkomst plicht vredegerecht bij burengeschil?

BLMY
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

opkomst plicht vredegerecht bij burengeschil?

#1 , 21 aug 2024 16:42

Hallo,

Onze buurman stuurde onlangs de wijkagent op ons af om een poging tot bemiddeling.
kort: De buur klaagt over geluidsoverlast , onze oprit ligt naast zijn slaapkamer...

Wij hebben absoluut geen zin in een bemiddeling, azijnpisser ben niet voor even , eerder voor het leven. In ons opzicht zal het altijd iets zijn waar hij over zal klagen.
Stel nu dat de buurman naar het vredegerecht stapt, ben ik dan verplicht om op te dagen ?
En wat zijn de eventuele gevolgen als ik niet zou gaan?

Thomas_A

#2 , 21 aug 2024 17:19

Aan bemiddeling door de politie ben je niet verplicht mee te werken. Ook niet als de vrederechter je voor verzoening zou oproepen.

Als de buren echter een burgerlijke rechtszaak aanspannen en je daagt niet op, kan je wel bij verstek veroordeeld worden. Misverstand dat ik hier wel vaker hoor is dat het vredegerecht geen echte rechtbank is. Dus niet enkel vrijwillige verschijning voor verzoening. Aangepast - JurecaBE - moderator

Het is niet omdat iemand altijd iets heeft om over te klagen, dat hij inhoudelijk geen gelijk kan hebben.

Thomas_A

#3 , 21 aug 2024 19:16

Typfout hierboven.

Omdat voor het vredegerecht ook een vrijwillige verzoeningsprocedure mogelijk is, wordt soms gedacht dat ze geen bindende uitspraken kunnen doen. Dat het dus geen echte rechtbank is.

Dat is uiteraard wel het geval. Buren kunnen je perfect voor het vredegerecht dagen. Dan ben je verplicht te verschijnen of wordt je bij verstek veroordeeld.

Reclame

Franciscus

#4 , 21 aug 2024 19:52

Inderdaad bij niet verschijnen zijn er van uw kant geen argumenten om u te verdedigen en dan beslist de rechtbank bij verstek (= niet aanwezig ).
Om dan het vonnis trachten ongedaan te maken zal u dan verzet moeten aantekenen ( en dus kosten maken) .
In een aantal gevallen is een vonnis een eindvonnis en kan met niet meer in beroep gaan ( bij verstek kan men nog wel in verzet gaan).
Vrederechter is bevoegd voor
https://www.tribunaux-rechtbanken.be/nl/node/402
https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... edegerecht

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”