buurman blijft ons pesten

Kriekske@75
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

buurman blijft ons pesten

#1 , 13 aug 2024 21:41

Mijn vriendin woont in een appartement dat haar eigendom is. Soms verblijft zij enkele dagen bij mij soms ik bij haar.
Echter al vanaf de eerste week dat ik bij mijn vriendin over de vloer kom pesten de onderburen ons. Vorige bewoners hebben ze ook al weggepest dat blijkt uit een brief die de toen weggepeste buren hebben geschreven. Mijn vriendin pestte ze voorheen ook al. Zo hebben ze een paar weken geleden een briefje onder de deur geschoven waarin staat dat buiten hun ook de andere buren niet tevreden zijn over ons, over de bijdrage om het gebouw netjes te houden. Als wij dan de andere buren hierover aanspreken weten deze van niets en vinden ze ons correct idem onze bijdrage om het netjes te houden. Verder doet de onderbuur maar aan zonder toestemming te vragen aan de syndicus en medebewoners, zoals een gat naar de kelder boren om een buis te steken voor extra wc. Als deze dan lekt dan stuurt hij naar de syndicus dat er een firma moet komen voor een lek te repareren en laat het factuur zo door de vme betalen. De huidige syndicus wist dit niet dat deze buis door hem was bijgestoken wij hebben hem verwittigd maar deze doet eigenlijk niets. Geeft ook niet de opdracht om buis te verwijderen. Deze week een volgende pestmethode van hem die zelfs gevaarlijk is. Mijnheer stofzuigt zijn parkeerplaats in de kleder. Op één plaats in de kelder is er een stopcontact om pompen aan te sturen bij wateroverlast hier heeft mijnheer een rol met verlengkabel op aangesloten om elektriciteit van af te takken voor zijn stofzuiger. Stopcontact behoort dus tot gemeenschap. Maar nu heeft hij het zover gebracht dat hij deze verlengkabel over de buis van onze waterleiding heeft getrokken die tegen het plafond van de kelder loopt. Dit terwijl er op een ander plaats genoeg is of over de vloer kan gelegd worden. Wel vreemd want er lopen daar nog 5 waterleidingbuizen van de andere appartementen inclusief die van hem toch kiest hij de onze . Verder hangt de kabel over mijn vriendin haar parkeerplaats. Iedereen weet dat men nooit een elektriciteitskabel over een koperen ( waterleiding ) mag plaatsen en contact moet verwijden. Gevaar voor elektrocutie. Ik heb hem er al over aangesproken maar hij lacht ons uit en laat hem hangen. Mijn vraag hieromtrent. Wij zijn er zeker van dat de buurman dit weer bewust heeft gedaan over parkeerplaats van mijn vriendin en over waterleiding appartement vriendin. De man blijft de grenzen opzoeken om ons te pesten. Wat kunnen wij doen ? Kunnen wij een klacht gaan neerleggen bij politie wat betreft dat briefje in naam van andere eigenaars en zeker wat betreft de gevaarlijke situatie die hij bewust creëert tegen ons? Hij creëert in onze ogen bewust een gevaarlijke situatie voor ons. Onder welke aanklacht kan dit vallen? Syndicus zullen we nog met bewijs contacteren maar eigenlijk doet die gewoon niets vandaar dat we denken de politie een vaststelling te komen laten doen. Kan vaststelling politie eventueel dienen bij een rechtszaak tegen hem ?Dank U.

Thomas_A

#2 , 13 aug 2024 21:53

Ik zie niks strafbaar aan dat briefje.

Als mijn buurman een briefje in mijn bus steekt met “de andere buren vinden jou ook niet leuk”, ja ok dan. Daar ga ik niks mee doen, al zeker niet gaan navragen.

Waarschijnlijk zullen gemeenschappelijke stopcontacten inderdaad niet mogen gebruikt worden voor de private stofzuiger, maar het is niet dat je dat aan de factuur zal merken.

Een afgesloten verlengkabel in zijn isolatie, over een waterleiding. Die moet daar misschien niet hangen, maar gevaarlijk is dat ook niet.

CityBird

#3 , 14 aug 2024 06:09

Zo hebben ze een paar weken geleden een briefje onder de deur geschoven waarin staat dat buiten hun ook de andere buren niet tevreden zijn over ons, over de bijdrage om het gebouw netjes te houden.
Buur mag dat doen, ook al vind je dit niet leuk.
zoals een gat naar de kelder boren om een buis te steken voor extra wc. Als deze dan lekt dan stuurt hij naar de syndicus dat er een firma moet komen voor een lek te repareren en laat het factuur zo door de vme betalen. De huidige syndicus wist dit niet dat deze buis door hem was bijgestoken wij hebben hem verwittigd maar deze doet eigenlijk niets.
Ter sprake brengen op de AV. Syndicus moet dit oplossen.
Stopcontact behoort dus tot gemeenschap.
Je kan de syndicus vragen om dat stopcontact te laten vervangen door een afsluitbare versie. Maar dat is waarschijnlijk duurder dan dat klein beetje extra aan elektriciteit.
Verder hangt de kabel over mijn vriendin haar parkeerplaats.
De vraag is tot welke hoogte jouw privatief deel gaat.
Iedereen weet dat men nooit een elektriciteitskabel over een koperen ( waterleiding ) mag plaatsen en contact moet verwijden. Gevaar voor elektrocutie.
Dit is helemaal geen gevaar, daarvoor dient een verlengkabel precies. Overal in je appartement komen draden en elektrische onderdelen in contact met je waterleiding, boilers, CV-ketel….. Moest dat een gevaar zijn, dan was dat voordien ook al zo.

Reclame

lukasi

#4 , 14 aug 2024 11:03

Wat belet je om die verlengkabel weg te halen ?
Hangt over je parkeerplaats.
Rol hem op en leg hem netjes naast dat stopcontact.
Als hij er iets van zegt: oeps dacht dat je hem vergeten was.

CityBird

#5 , 14 aug 2024 12:27

Wat belet je om die verlengkabel weg te halen ?
Hangt over je parkeerplaats.
Rol hem op en leg hem netjes naast dat stopcontact.
Als hij er iets van zegt: oeps dacht dat je hem vergeten was.
Daar liggen hoogstwaarschijnlijk ook leidingen. Op welke hoogte eindigt het privatief deel?

lukasi

#6 , 14 aug 2024 17:16

Die leidingen zullen wel opgetekend zijn in de bouwplannen of de as- build plannen.
Dat is een vaststaand gegeven en eigen aan de constructie.
Maar die verlengkabel niet.

Zelfs als die ligt in de gemeenschappelijke delen dan kan dit nog niet want je kan geen privedelen in de gemeenschappelijke delen permanent plaatsen

bullgod

#7 , 18 aug 2024 02:39

#2 en #3:
m.i. is er toch een verschil tussen vaste elektrische leidingen die in kunststofbuizen moeten geplaatst worden en die deel uitmaken van een gekeurde installatie enerzijds en anderzijds de verlengkabel van buur waar hij al eens met zijn grasmaaier over gereden is en waar zijn jonge hond aan zitten bijten heeft.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

basejumper

#8 , 18 aug 2024 13:41

Lijkt me dat zowel de onderbuur als jij zelf wel zeer lange tenen hebben... Is misschien geen juridisch antwoord maar er gebeurt niets dat strafbaar is. Die buur doet dingen die niet hoeven. Maar is waarschijnlijk wat blij dat jij je er ook door laat opnaaien. Meestal volstaat Oostindisch doof zijn en geen aandacht schenken om dat te laten uit doven. Als je geen reactie geeft is er voor hem ook niets meer aan...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rietje36

#9 , 20 aug 2024 13:07

basejumper. Volgens mij heb jij weinig juridische kennis als je zegt dat hier niets strafbaars gebeurt. Dus ik mag zonder toestemming van de vme of syndicus gewoon door de welfsels van het appartement boren om extra afvoerbuizen bij te leggen. Ik mag een elektriciteitskabel( verlengkabel over gasleidingen en waterleidingen leggen ) en mijn stofzuiger hierin steken elektriciteit aftappen van de vme om bvb mij auto te stofzuigen. Ik mag een rek met brandbare vloeistoffen plaatsen in de ondergrondse garage terwijl in de statuuten staat dat dit niet mag. Ach ja hier gebeurt niets strafbaars of beter hier gebeurt niets verkeerd.

Marcus Aurelius

#10 , 20 aug 2024 15:11

Om te vermijden dat het hier één en al scheldpartij wordt, stel ik voor dat de gedupeerden contact opnemen met een keurder en/of de brandweer om dit alles even te checken. De gedupeerden zullen dan wel voor de kosten moeten opdraaien, maar de uitslag zal m.i. althans wel bindend zijn. Collega Lynckx zal me wel aanvullen of verbeteren indien nodig. Dit is een juridisch forum waar iedereen probeert op zijn eigen manier te antwoorden op vragen van TS. Toch zou ik iedereen willen aanmanen om vooraleer een antwoord te formuleren, toch even te checken of met het bij het juiste eind heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX

#11 , 20 aug 2024 19:58

Ik volg de mening van gewaardeerde collega Marcus.

Voor het eerste gedeelte van de topic ( pesten en dergelijke ) zou ik mij weinig zorgen maken, dat zijn de toestanden in huidige maatschappij en valt weinig tegen te doen als zinloos over en weer getokkel en indien bij de vrederechter geen oplossing gegarandeerd, gezien de lage gradatie van de feiten. Is natuurlijk niet prettig en is inherent aan samenwonen.

Wat rest van de topic betreft : probeer zo snel mogelijk een BAV samen te roepen langs de syndicus. U behoeft 20 % van aandelen samen met u. Uit de topic stel ik zeker enkele inbreuken tegen de GEMEENSCHAPPELIJKE DELEN. Zeker het feit dat deze geen onderwerp/agendapunt waren op de AV. Zonder toelating van de AV en de syndicus is deze buur in overtreding.
Wat betreft de verwijzing naar een keurder/brandweer door Marcus; vind ik een goed idee.
Deze beide instanties zullen zeker een gemotiveerd verslag afleveren wat voldoet aan de wettelijke regels en zeker zijn reële waarde zal hebben = een goed idee.

Een rustige aanpak van deze zaak kan vruchten afwerpen. Syndicus staat toch in voor het beheer en onderhoud/werken aan de gemeenschappelijke delen. En een syndicus met kennis van statuten/basisakte en wetgeving moet hier soelaas brengen. Indien er ook een RVME is deze schriftelijk op de hoogte stellen.

Dus aanrader : keurder en brandweer met rapporten en een BAV.

U kunt altijd al een aangetekend schrijven zenden naar de syndicus en de RVME.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”