Schenking beleggingsverzekering

freet
Topic Starter

Schenking beleggingsverzekering

#1 , 08 jul 2024 13:42

Hallo
Ik ontving recent een schenking van een beleggingsverzekering van mijn tante. 210.000 euro
Mijn nonkel overleed vorig jaar.
Zij betaalde geen erfbelasting hierop omdat zij als verzekerde opgegeven staat dus de polis bleef gewoon doorlopen.
Bij schenking aan mij betaalde mijn tante ook 7 procent schenking.

Mijn raadsman zegt dat bij overlijden van tante geen successie meer verschuldigd is op die 210.000 euro maar wel op de meerwaarde op moment van overlijden. Om dit te vermijden raadt hij aan de meerwaardes regelmatig af te kopen.
Klopt dit ?

2e vraag: volgt er nog een aanslagbiljet van de overheid op die 210.000 want mijn tante heeft daar nooit op betaald toen haar man overleed ?
De raadsman zegt van niet omdat zij die beleggingsverzekering geschonken heeft en niet zelf geïncasseerd heeft . Ik betwijfel dit want dan zou beleggingsverzekeringen een piste zijn om successie (tussen man en vrouw dus ) te ontwijken (als je ze nadien schenkt )

Dank alvast voor uw advies

Mvg

wanton

#2 , 08 jul 2024 18:13

Geloof die man toch!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freet
Topic Starter

#3 , 10 jul 2024 18:31

Wanten, Mijn notaris zegt dat dit “grijze zone” is en twijfelt of de overheid alsnog successie kan heffen, vandaar mijn vraag

Reclame

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2024 23:43

Dit is mijn vermoeden:

Blijkbaar was het een polis op twee hoofden.
Het eerste hoofd was uw oom.
Aangezien er toen nog geen uitbetaling was werden er geen erfenisrechten geheven.
Bij tweede overlijden worden erfenisrechten geheven op "deel oom". Niet op deel "tante" wegens de schenking.

Lees dus de bepalingen in de polis. Daar moet u kunnen zien op welke hoofden de verzekering stond.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freet
Topic Starter

#5 , 11 jul 2024 07:26

Bank zegt dat er enkel nog successie geheven wordt op “deel oom” bij overlijden tante als zij op dat moment nog begunstigde is , maar hier werd de polis aan ons geschonken dus zullen wij niet meer moeten betalen , zeggen ze…,
Ps wij zijn ook de erfgenamen

Ps mochten wij de polis gedeeltelijk of volledig verkopen , komt de fiscus dan al langs , of pas bij overlijden tante ?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”