Re-integratietraject

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
saby
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re-integratietraject

#1 , 07 jul 2024 19:38

1) Ik ben nu 5 jaar arbeidsongeschikt geweest en na 4 operaties gaat het beter met mijn hand. Mijn werkgever heeft 2 keer geprobeerd voor medisch ontslag en 2 keer heeft de arbeidsarts beslist dat ik NIET definitief arbeidsongeschikt ben. En nu hebben ze een re-integratietraject aangevraagd. De arbeidsarts heeft mij beslissing A gegeven. Bij beslissing A heeft de werkgever 63 dagen de tijd om een re-integratieplan of verslag op te stellen. De werkgever heeft mij uitgenodigd om langs te gaan bij hen om de re-integratietraject samen te overlopen. Het is duidelijk dat de werkgever mij buiten wilt, zeker na 2 keer te hebben geprobeerd om mij medisch te ontslaan. Dus ze willen mij buiten zonder te betalen. Ik was vandaag wat informatie aan het zoeken en ik kwam dit tegen: De werknemer kan zich tijdens dit overleg (en in feite tijdens de hele doorlooptijd van het re-integratietraject) laten bijstaan door een werknemersafgevaardigde in het Comité voor preventie en bescherming op het werk, of als er geen comité is, door een vakbondsafgevaardigde van zijn keuze (art. I.4-77). De werkgever moet zijn werknemers regelmatig herinneren aan deze mogelijkheid.
De werkgever heeft mij van deze informatie NIETS laten weten en ik wist niet dat dit kon of mocht. Mijn vraag is kan ik dit tegen hen gebruiken? Dat zij deze informatie niet hebben medegedeeld aan mij?

2) Wat gebeurt er met de werknemer wanneer er een motivatieverslag is opgemaakt door de werkgever?
Ik word nu nog betaald door de ziekenfonds maar stopt dit nadat de werkgever een motivatieverslag heeft opgemaakt?
Moet ik dan de werkloosheidsuitkering aanvragen?
Ik heb veel informatie gevonden maar nergens staat er iets wat er gebeurt nadat de werkgever een motivatieverslag heeft opgemaakt.

Alvast bedankt voor de informatie.

basejumper

#2 , 07 jul 2024 21:07

Beste

Ik weet niet of in conflictmodus gaan de beste oplossing is. Een re integratie traject heeft als doel terug samen te werken.
In dit dossier zijn een aantal beslissingen genomen. Ben je zeker dat er nooit verwezen werd naar wetgeving terzake?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

saby
Topic Starter

#3 , 07 jul 2024 21:18

Aan basejumper: ja zeker er is van de werkgever uit mij niets doorgegeven.
Ik wil niet in conflictmodus gaan en werk zeker mee aan deze traject. Maar de werkgever heeft mij al enkele keren proberen in gebreke te stellen en elk keer is dat hen mislukt. En is de vakbond ertussen moeten komen en mij elk keer gelijk gegeven.

Reclame

Marcus Aurelius

#4 , 07 jul 2024 21:24

Een re-integratieproject biedt u de mogelijkheid om terug aan het werk te gaan in het kader van uw mogelijkheden. De wedertewerkstelling moeten niet noodzakelijk bij dezelfde werkgever zijn, zeker als uw werkgever geen mogelijkheid heeft om u aangepast werk te geven, Zoals basejumer al aangeeft, u heeft geen enkele reden om in conflictmodus te gaan met uw werkgever. Vergeet niet dat het ook de adviserend geneesheer ook kan aandringen op een wedertewerkstelling. Tenslotte is de adviserend geneesheer van het ziekenfonds die beslist of u al dan niet nog gerechtigd blijft op ziekte-uitkeringen. Als het niet anders kan, dan kan uw werkgever u ontslaan wegens medische overmacht. Vergeet niet dat het werk dat u vroeger deed ook nog moet gedaan worden. Ook uw vervanger heeft recht op zekerheid. Tenslotte is het de taak van de vakbond om u op deze mogelijkheid te wijzen. Misschien eens lezen: https://werk.belgie.be/nl/nieuws/re-int ... aject-voor en https://www.vlaanderen.be/informatie-vo ... tober-2022. Een re-integratiepoging kan ook enkel maar slagen als er een positieve ingesteldheid is van de werknemer en de nodige bereidheid. Vergeet ook niet dat u 5 JAAR ARBEIDSONGESCHIKT BENT GEWEEST.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”