Bovenmatige burenhinder?

Oxdxc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bovenmatige burenhinder?

#1 , 29 jun 2024 09:58

Hallo,

Ik ben meer dan 2 jaar eigenaar van een huis in een zeer smalle (1 baanvak) straat.
Om gebruik te maken van de opritten dient elke buur een deeltje te draaien over elkaars eigendom, zij het oprit, zij het voetpad, om toegang te krijgen tot zijn respectievelijke oprit omdat de straat zo smal is en de percelen grenzen aan de straat (openbaar domein).
1 van mijn overburen heeft nu beslist om op de grens met de straat in de uiterste hoek van zijn perceel een poort op te trekken, dit conform ro mits hij enkele vwn naleeft, dit heb ik nagevraagd.
Echter, door deze constructie zal ik amper nog gebruik kunnen maken van mijn oprit. Hijzelf maakt wel gebruik van mijn voetpad, heeft dit ook nodig voor toegang.
Er staat ook al meerdere (5+) jaren een poort naast het huis van de buur waardoor zijn tuin wordt afgesloten, zijn huis ligt enkele meters achteruit dus de plaatsing van de nieuwe poort is niet noodzakelijk om zijn tuin af te sluiten.
De poort wordt ook op de meest nadelige plaats ingeplant, vermoedelijk om mij en andere buren te pesten.
In gesprek gaan en de moeilijkheden voor de toegang tot mijn oprit aanbrengen, leidt tot ‘ik weet het’. Geen overleg mogelijk en de persoon zelf is ook niet onbesproken, de meeste buren zijn er bang voor, ik inclusief.

Het geen toegang meer hebben tot mijn oprit alsook de afname van waarde (want ik wil verkopen) is een groot nadeel voor mij.

Indien ik hiermee naar de rechtbank trek, verzoening heeft duidelijk geen zin, obv bovenmatige burenhinder, maak ik dan ook maar enige kans?

Bedankt!

Thomas_A

#2 , 29 jun 2024 10:21

Als hij die poort rechtmatig mag plaatsen, kan dit toch nooit bovenmatige burenhinder zijn.

Oxdxc
Topic Starter

#3 , 29 jun 2024 12:50

Kan dit niet als rechtsmisbruik worden beschouwd? Ik begrijp dat je in principe op uw eigendom mag doen wat je wil maar als het oogmerk is om een nadeel te berokkenen aan een 3de en daardoor die 3de belemmert in het genot van zijn eigendom?

Reclame

Thomas_A

#4 , 29 jun 2024 14:45

Er is toch niks mis mee om te voorkomen dat iemand over uw eigendom rijdt.

Ik lees nu pas in uw eerste bericht dat hijzelf over “uw” voetpad rijdt. Dat is een verkeersovertreding, maar niet over uw eigendom neem ik aan. Echt niet vergelijkbaar.

Oxdxc
Topic Starter

#5 , 29 jun 2024 16:43

Uw veronderstelling is verkeerd, het voetpad is mijn eigendom, perceelgrens loopt tot aan de straat dus dat is helemaal hetzelfde. Dus dan moet ik ook maar paaltjes zetten en tegelijkertijd mijn oprit ook maar afsluiten want dat is dan ook mijn recht.
Verzuurde maatschappij tegenwoordig.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 jun 2024 20:01

Uw veronderstelling is verkeerd, het voetpad is mijn eigendom, perceelgrens loopt tot aan de straat
Dat is twijfelachtig, zelfs als het zo op oude kadasterplannen zou staan ...

Oxdxc
Topic Starter

#7 , 29 jun 2024 20:54

Is niet echt een ‘voetpad’ is een beloopbare strook voor mijn huis en blijkbaar is het hier wel degelijk zo geregeld, perceelgrenzen tot aan het straat. Ik vond het ook vreemd maar werd me bevestigd door ro. Vandaar dat het wringt dat ik dan ‘gebruik’ dien te dogen maar dit dan niet wederkerig zou zijn.

lukasi

#8 , 30 jun 2024 08:09

Kun je burenbemiddeling niet inschakelen ?

Oxdxc
Topic Starter

#9 , 30 jun 2024 09:15

Wordt niet aangeboden waar ik woon, enkel betalend is mogelijk. Plus gezien de persoon zelf niet tot een gewoon gesprek bereid is, lijkt dit me nutteloos.

Het is trouwens ook niet de enige kwestie die speelt. Sinds kort is de gevel (gericht op zuiden) fel wit geverfd. Door de reflectie van de zon is het licht dat bij mij binnen komt zo verblindend dat ik mijn gordijnen naar beneden moet doen. Ik word dus ook op dit gebied in mijn woongenot gestoord.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”