Eerst een woordje uitleg:
4 loten:
- nr 16 is tuin, afgesloten met hek, dat bij huisnr 18 hoort.
- nr 18 is waar ik woon
- nr 20 is het huis ernaast
- nr 22 is niet bebouwd, staan enkel een paar koterijen op.
Nummer 16 en 18 is blote eigendom van zoon 1, ouders hebben vruchtgebruik en verhuren het aan mij.
Nummer 20 is in volledige eigendom van zoon 1.
Nummer 22 is blote eigendom van zoon 2, ouders hebben ook hier vruchtgebruik.
Zoon 1, die eigenaar is van nr 20 heeft ook recht van doorgang via nr 16, dat mijn tuin is, om aan de achterliggende koterijen te geraken, die op zijn loten liggen. Niet dat hij die al gebruikt heeft, want zolang zijn ouders leven, kan hij toch aan zijn koterijen via nr 22.
Dan nu het probleem:
Er zitten (of zaten) zandbijen tussen de kasseien op de oprit, zie foto (rechts is mijn garagepoort, die bestaat uit 2 opendraaiende deuren):
Die zandbijen zijn of waren totaal niet agressief, zitten er ieder jaar en gaan vanzelf weer weg ook.
Nu staat nr 20 leeg, vorige huurders zijn verhuisd en zoon 1 wilde die bijen weg om te tonen aan eventueel nieuwe huurders.
Ik heb honden en de garagepoort en tevens oprit is mijn enige ingang/uitgang.
Om die zandbijen weg te krijgen, heeft zoon 1 vergif gestrooid over de volledige oprit met de smoes dat hij dat recht heeft, omdat hij langs mijn oprit moet om zijn recht van doorgang via nr 16 te kunnen gebruiken.
Nu is mijn vraag: heeft hij dat recht wel om vergif op mijn oprit te strooien en heb ik het recht om het terug weg te spuiten met de tuinslang?
Ten eerste vind ik het zonde van de bijen, maar ten tweede vind ik het vooral niet veilig voor mijn honden ...
Graag raad ...