erfenis overleden moeder

Angeke1983
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis overleden moeder

#1 , 20 jun 2024 14:21

Beste

Vorig jaar in maart is mijn moeder overleden. Zij was namelijk 32 jaar getrouwd met scheiding van goederen met mijn stiefvader. In goed vertrouwen heb ik toen de erfenis werd voorgedragen dat alles qua inboedel, auto, persoonlijke spullen naar mijn stiefvader gingen. Nu iets meer dan een jaar verder, heeft hij een 6-tal weken (waar ik weet van heb) een nieuwe vriendin en heeft hij mij de toegang tot alles ontzegt. Ik heb hem gevraagd of ik een deel van de persoonlijke spullen krijg van mijn moeder maar dit wordt kortaf geweigerd. Ook de verdeling is hem allemaal toegekomen, en van de spaarcenten heb ik niks gekregen. Ik ben op die moment overladen door verdriet meegegaan in de goede verstandhouding die er toen was. Maar nu word ik zo behandeld. Ook het afgelopen jaar, ben ik alle dagen daar geweest voor het huishouden, en mijn dochter heeft daar een jaar voltijds gewoond om hem bij te staan. Daarvoor was ze 3 dagen in de week bij mijn ouders.
Mijn vraag is nu naar u toe of ik hier nog iets kan aan veranderen. Ook mocht er mijn stiefvader iets overkomen, of ik dan nog de persoonlijke spullen van mijn mama kan verkrijgen.

Alvast bedankt

bullgod

#2 , 20 jun 2024 14:53

1) "In goed vertrouwen heb ik toen de erfenis werd voorgedragen dat alles qua inboedel, auto, persoonlijke spullen naar mijn stiefvader gingen."
2) "Ook de verdeling is hem allemaal toegekomen, en van de spaarcenten heb ik niks gekregen."

vooral deze 2 zinnen zijn m.i. van belang; de rest is sentiment.

op welke (officiële ?) manier is wat/dat allemaal aan stiefvader "toegekomen"?
wat hebt u allemaal ondertekend?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Angeke1983
Topic Starter

#3 , 20 jun 2024 20:36

Wagen, meubels, kledij, haar persoonlijke spullen.
Ik weet niet wat er is getekend. De notaris ging er zo snel over. En was constant van waarschijnlijk niet, waarschijnlijk niet. Dus ik weet het niet.
De spaarrekening was op beiden, en daar heb ik niks van gekregen. Haar lopende rekening was op haar alleen. Daar werd alles van betaald. Dus was er niks over.

Reclame

bullgod

#4 , 21 jun 2024 09:18

hoeveel kinderen had uw moeder?
is er een testament?
wie heeft de fiscale aangifte vd nalatenschap gedaan?
werd er een verdelingsakte opgemaakt?
heeft u de nalatenschap verworpen?
zeggen dat u niet weet wat u getekend hebt, is een beetje flauw.
hoe kan iemand u dan helpen?
minstens kan u een kopie opvragen van wat u getekend hebt.

Angeke1983
Topic Starter

#5 , 21 jun 2024 10:24

Ik ben enig kind
Er was geen testament
de notaris heeft de fiscale aangifte gedaan
Stiefvader vruchtgebruik, ik blote eigendom
Ik heb de nalatenschap niet verworpen
Op de aangifte staat enkel mijn mama haar girorekening en spaarrekening vermeld. De gemeenschappelijke staat niet op de aangifte. Over de wagen wordt niet gesproken. Meubilair 500 euro en liggende gelden 300 euro.
Ik heb getekend op document voor aangifte voor belasting.
Er werd geen verdelingsakte opgesteld, mijn stiefvader ging dit onderling in orde brengen. Mits de goede verstandhouding.

bullgod

#6 , 21 jun 2024 10:48

scheiding v goederen en toch gemeenschappelijke spaarrekening?
ook gemeenschappelijke rekening diende aangegeven (en geblokkeerd) te worden.
wagen moest ook aangegeven worden.
vermoedelijk kan/moet u dat alsnog doen.
bank verwittigen en dan zal rekening geblokkeerd worden.
verder geen man over boord, lijkt me.
er moest m.i. geen verdelingsakte opgemaakt worden, want er is geen onverdeeldheid (behalve die duistere gemeenschappelijke spaarrekening).
schoonvader is van niets van uw moeder de eigenaar; dus hij kan dat niet zomaar "bijhouden".
hij heeft wel het VG, waardoor hij die zaken alleen maar "tijdelijk" ter beschikking heeft.
ik weet niet hoe er gecontroleerd kan worden of een vruchtgebruiker na zijn dood alles aan de blote eigenaar "teruggeeft".

Thomas Morus

#7 , 21 jun 2024 15:57

TS kan nog steeds de uitbetaling van de waarde blote eigendom van de financiële tegoeden opeisen.
Waarschijnlijk is de auto persoonlijke eigendom van de man.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus

#8 , 21 jun 2024 19:50

Op wie stonden de facturen en wie heeft via welke rekening betaald.
Via rekening moeder - factuur (kopie) vragen aan garage indien gekend
De kentekenplaat (nummerplaats) is geen bewijs van eigendom van het voertuig.
Aan notaris afschrift overeenkomst vragen daar hebt u gewoon recht op.
Een afschrift is een officieel document een kopie niet.

wanton

#9 , 22 jun 2024 11:29

De echtgenoot heeft hoedanook vruchtgebruik op de hele nalatenschap, tenzij anders vermeld in een testament of huwelijkscontract. Levenslang. Dat betekent dat hij alle goederen in gebruik kan nemen. Ook de auto.
Maar het zou ergens logisch zijn dat hij persoonlijke voorwerpen en goederen van moeder zou meegeven.
Voor al de rest : dat kan men krijgen mits betaling van het vruchtgebruik.
Indien er gelden waren, laat die op uw naam bij de bank zetten, weliswaar in blote eigendom.

Ik raad iedereen aan dergelijke zaken met je nieuwe partner te bespreken als het nog kan. Zoals u ziet : uw kinderen kunnen de dupe worden!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”