Microsoft Teams chatberichten als bewijsstukken

Rude&Justice
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Microsoft Teams chatberichten als bewijsstukken

#1 , 16 jun 2024 00:54

Dag Iedereen

Weet iemand van jullie of je Microsoft Teams chatberichten van je vorig werk kan gebruiker als bewijsstukken in een procedure kennelijk onredelijk ontslag?
Ik heb cache bestanden mee van mijn vorig werk en ben erin geslaagd alle berichten te reconstrueren. Maar nu weet ik niet of Teams berichten effectief geldig bewijs zijn.
Of enkel screenshots van tijdens mijn werk of afdrukken uit de reconstructie kunnen dienen als bewijs.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Rude&Justice
Topic Starter

#2 , 18 nov 2024 22:47

bovenstaande kan zeker.
Echter kunnen chatberichten alleen dienen om een waarschijnlijkheid aan te tonen. Het is dus geen afdoende.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 nov 2024 09:12

Weet iemand van jullie of je Microsoft Teams chatberichten van je vorig werk kan gebruiker als bewijsstukken in een procedure kennelijk onredelijk ontslag?
In principe kan u alle elementen aanbrengen
Rechter beslist over toelaatbaarheid
Ik heb cache bestanden mee van mijn vorig werk
Errr ... dat is niet best
U heeft dus informatie van uw vorige werkgever meegenomen bij ontslag
Waarschijnlijk niet met toelating ...
en ben erin geslaagd alle berichten te reconstrueren.
Reconstrueren is ook een probleem
U heeft wat u wil aanvoeren als bewijs, dus zelf terug in elkaar gepuzzeld
adhv wat u in de cache kon vinden

Dat kon dus gemanipuleerd worden ...

Reclame

Rude&Justice
Topic Starter

#4 , 19 nov 2024 22:51

Errr ... dat is niet best
U heeft dus informatie van uw vorige werkgever meegenomen bij ontslag
Waarschijnlijk niet met toelating ...
en ben erin geslaagd alle berichten te reconstrueren.
Reconstrueren is ook een probleem
U heeft wat u wil aanvoeren als bewijs, dus zelf terug in elkaar gepuzzeld
adhv wat u in de cache kon vinden

Dat kon dus gemanipuleerd worden ...
Meenemen van informatie die redelijkerwijs voor mij bestemd waren, kunnen wel meegenomen worden. Alle chatberichten die ik persoonlijk of in groepschat heb ontvangen zijn voor mij bestemd en die kopiëren naar privé is oké.

Reconstructie is in mijn geval volledig digitaal gebeurd met onafhankelijk programma. De cache bestanden en werkwijze kunnen aangevoerd worden in het gerecht en zal uiteindelijke ook aanvaard worden. Je moet weten dat de echtheid van een bewijsstuk betwisten een aparte procedure is, wie daar verliest betaald ook een rechtsplegingvergoeding. De rechter zal niet onmiddellijk oordelen dat het geheel gemanipuleerd is omdat je daartoe in staat bent.

pho450

#5 , 20 nov 2024 09:34

Meenemen van informatie die redelijkerwijs voor mij bestemd waren, kunnen wel meegenomen worden. Alle chatberichten die ik persoonlijk of in groepschat heb ontvangen zijn voor mij bestemd en die kopiëren naar privé is oké.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Ofwel is het echt persoonlijk en hoort dit dus eigenlijk niet via werkcommunicatie te gaan ofwel is het gericht aan jou in je rol van werknemer en dus niet je eigendom.
Aangezien je deze communicatie wil gebruiken om je ontslag aan te vechten durft ik sterk betwijfelen dat het communicatie uit de puur persoonlijke sfeer is. En zelfs dan is het twijfelachtig.
Op mijn werk is niks wat je doet via je werkcomputer privé.

Marcus Aurelius

#6 , 20 nov 2024 15:25

In de meeste reglementen staat expliciet gestipuleerd dat geen persoonlijke zaken mogen ontvangen en/of mogen opgeslagen worden op de schijf van de werkcomputer. Als u de gegevens worden opgeslagen op de server van de werkgever en u heeft u de gegevens van de server naar uw persoonlijke schrijf/computer/laptop gedownload, dan zou u wel eens in de problemen kunnen komen. Chats met en van collega's mag u enkel "gebruiken" mits hun uitdrukkelijke toestemming.

Ik zou u dan ook aanraden om het een en ander uit te zoeken of te laten uitzoeken door een expert op dit terrein, dus best samen met een raadsman/expert gdpr en privacy persoonlijke gegevens.

U begeeft zich op glad en zeer dun ijs.

Een verwittigd man is er twee waard.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rude&Justice
Topic Starter

#7 , 20 nov 2024 22:49

De chatberichten zijn afkomstig vanuit de werkcomputer. Er zitten daar geen privé berichten in.

De daad chatberichten van het werk kopiëren naar privé computer heeft niet onmiddellijk tot gevolg dat ik de privacy van anderen schend of het bedrijfsgeheim schend, vermits die berichten tijdens mijn dienstverband naar mij zijn verstuurd, binnen een groep waar ik lid van ben of een direct bericht. Zolang je een geldige reden kunt voorleggen waarom je die chatberichten gekopieerd hebt, in mijn geval om mijn ontslag te betwisten, kan daar geen negatief gevolg aan gegeven worden. Elke aantoonbare waarschijnlijkheid dat ik geen negatief feit heb gepleegd is voldoende .

Zelf gans de harde schrijf kopiëren van je werkcomputer kan op zich ook niet bestraft worden, zolang het mogelijk is een geschil met de vorige werkgever aan te vechten. Gezien de wet alle vormen van bewijs toelaat.

Je moet natuurlijk relevant bewijs aanleveren. Dus berichten of documenten die je tijdens het dienstverband hebt ontvangen en aansluiten op het doel (uitoefenen van het recht om bewijs te leveren) dat je wens te bereiken.

Na je dienstverband in privé met collega's chatten en nog getuigenissen te ontfrutselen en dat dan gebruiken als bewijsstukken zou wel een probleem kunnen zijn. Maar dat is materie voor raadsmannen.

----
Om nog eens terug te komen op mij initiële vraag. Ik maakte me zorgen dat het bewijs niet als geldig zou beschouwd worden omdat het geen e-mail is. Maar blijkt dat je chatberichten wel kunt gebruiken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”