Beste iedereen
Een vraag die me toch al even bezighoudt. Wij bezitten momenteel een woning waarvan de tuin grenst aan de tuin van een huis of 5. Langs onze tuin loopt een afwateringsgeul. Wij vermoedden dat deze diende om overtollig water in onze tuin te laten afwateren. In onze aankoopakte stond immers beschreven dat het achterliggende stuk van onze tuin bekend stond als perceel dat in het verleden reeds een paar keer volledig overstroomd was.
Bij nadere inspectie na verwijdering van wat onkruid, blijkt dat 1 v.d. aanpalende buren via een flexibele buis water loost in die geul. Een telefoontje met de eigenaar (het is een huurhuis) leverde op dat het om puur grondwater zou zijn. Het huis beschikt over een grondwaterput die niet meer in gebruik is en volgens de eigenaar zou die put dus geregeld te vol geraken en het overtollige water zou via die geul afgevoerd worden.
Nu kan ik niet in mijn tuin komen, of er stroomt water uit die buis. Ik betwijfelde dan ook ten zeerste dat het gewoon om grondwater zou gaan omdat er duidelijke pompgeluiden hoorbaar zijn en omdat dat water dus wel erg vaak stroomt op 1 dag, ook als het dagenlang niet geregend heeft.
Een opervlakkige inspectie van de milieudienst van de gemeente (ze vertikten blijkbaar om water op te vangen en dit te analyseren) leverder op: 't is gewoon grondwater.
Nu wil ik dat nog wel enigszins geloven, maar dan nog rest deze vraag: kan dit zomaar? Aangezien onze tuin reeds gekend is als gebied dat makkelijk overstroomt, moeten wij dan toestaan dat buurlief zijn overtollige water ook nog eens langs onze grond stuurt?
Belangrijk detail: in onze straat is riolering aanwezig, in de aanpalende straat waar het huis van buurlief ligt, blijkbaar niet.
Nog een belangrijk detail: in onze aankoopakte is geen sprake van erfdienstbaarheden.
Met dank aan ieder die hier een licht op kan werpen.