Vraag aannemingsovereenkomst

cpt0bvi0us1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vraag aannemingsovereenkomst

#1 , 03 jun 2024 16:23

Hallo iedereen,

Ik zal eerst de situatie zo kort mogelijk proberen te schetsen om wat achtergrondinformatie te geven.

Wij zijn al enkele jaren bezig met het verkrijgen van een vergunning voor het plaatsen van een nieuwe loods. Bij de voorlaatste poging waren alle adviezen positief en hadden we al een overeenkomst getekend met een aannemer. Echter heeft de provincie onze vergunning toch geweigerd. Wij zijn toen in beroep gegaan en na terug lang wachten is onze vergunning toegestaan. (overeenkomst is getekend op 10/02/2022).

Nu vraag ik mij af of wij nu gebonden zijn aan die ene aannemer. Op de overeenkomst/offerte staat volgende bij annulering/Verbreking:
1. De overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een bouwvergunning. Het ereloon van de architect valt ten laste van de bouwheer, behoudens anders overeengekomen.
2. <blanco>

Ik zou denken dat de overeenkomst dus vervalt gezien we op het moment van tekenen geen vergunning hebben gekregen. Ook zou ik denken dat als hij dreigt/ons verplicht dat hij dit dan moet doen aan de prijzen die destijds overeengekomen zijn en geen herziening mag gebeuren. Moest je hiervan een artikel uit een wetboek ofzo kunnen linken dat we verplicht of niet verplicht zijn van die ene aannemer te kiezen wordt dit zeer geapprecieerd.

We hebben ondertussen ook wat offertes aangevraagd bij andere partijen en hebben een beter gevoel bij iemand anders.
Moest er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel.

Alvast bedankt om dit te bekijken.

Mvg,

Franciscus

#2 , 03 jun 2024 18:35

Wat staat er juist in uw overeenkomst die u wel getekend hebt ???
Zeker qua verbrekingsvergoeding?
En inzake stijging van bouwmaterialen en prijzen?

Thomas_A

#3 , 03 jun 2024 20:29

U heeft toch een bouwvergunning. Als deze eerst afgewezen werd en in beroep goedgekeurd, kan u niet alleen dat eerste deeltje uitspelen als het u uitkomt.

Voor annulering langs uw kant en voorziene prijsstijgingen doordat de aannemer niet direct kon beginnen: zie uw overeenkomst.

Reclame

Terug naar “Aanneming”